8 oktober 2010

Ett bord med massa historia


Jag har alltid önskat mig ett riktigt stort bord där många kan sitta runt.
När jag var hos Mikaels släktingars lada såg jag att det fanns gamla breda träplankor som har använts som golv, då föddes en liten idé att det vore så fint att bygga ett bord av dessa plankor.
Tiden gick och bordet fanns där i bakhuvudet och när jag kom på att det låg 4 st gamla svarvade ben i svärföräldrarnas stuga började det spinna i huvudet igen.
Tiden forsatte att gå och för en månad sedan såg jag en bild i en Vakre Hjem tiding och där fanns bordet som jag ville ha.
Plankorna och lite annat virke plockades hem och i garaget kom vårat bord till liv.
Idag står det i vårt matsalrum och jag har aldrig känt så mycket för en möbel.
Så mycket historia som finns i detta bord, inget är köpt utan allt är från olika delar av släkten.
Återvinning till 100 %

Vi har inte gjort något med plankorna utan behållt den underbart vackra patinan.


Tanken med matsalrummet är att det ska gå ihop med framtida kök och detta ska bli vårat köksbord.
Jag har hittat en gammal kyrkbänk som fick bestämma längden på bordet, denna bänk ska vara sittplatser på ena sidan av bordet och på andra sidan har jag tänkt att ha olika sorters stolar.
Tyvärr har jag inte så många, utan det är något som man får samla på sig.
Många saker saknas i detta rum och därför känns det lite väl kalt.
Men jag ville verkligen visa er bordet.
Planen är att att vi ska fixa ett vitrinskåp där den gröna skänken står och sedan en lampa.
Vill gärna ha en vacker kristallkrona.
Sedan är det jättestora fönstret som inte är lantligt för fem öre och jag känner mig inte riktigt nöjd.
Hade gärna satt ett par gamla franska fönterluckor, känner inte för gardiner.
Men så länge får det vara som det är.

Oj oj mycket text idag...

Nu till det som händer på söndag.
Klockan 18:00 öppnar jag upp min bloggbutik
My Vintage Garage.
En länk kommer att finnas med i söndagens inlägg.
Hoppas ni tittar in!
Ha en härlig helg!
kram
sandra


39 kommentarer :

  1. Såå underbart sandra!!! gud, ja blev helt knottrig på armarna, så fint var det!!!

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  2. Ett ljuvligt köksbord!! Tjusigt, tjusigt, tjusigt!!!

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  3. Guuud så vackert, vilken idé, mycket man kan tillverka av bråtet man har i uthusen...eller bråte och bråte, det är ju skatter vi talar om här....
    Visa mer bilder sen varefter rummet byggs upp...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Nämen gud så fint !!! Himmel vilket bord..wow alltså..
    Och bänken, jaa allt är så fint !!
    På Söndag, då måste man sitta vid datorn och hänga med då du öppnar shopen !!
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  5. Underbart vackert bord! förstår att du är mer än nöjd det.Spännande med blogbutiken jag kommer!

    kram Marina

    SvaraRadera
  6. Det blev ju hur fint som helst! Tänk om man bara kunde springa på ett par gamla plankor och tillverka ett eget. Skulle så gärna vilja. Ser verkligen fram emot öppnadet av din webb butik.
    Lycka till med allt!
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  7. ett helt underbart fantastiskt bord!!Lyllo dig :-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Det var verkligen en pärla,
    och bänken alldeles ljuvlig :)

    solsken//

    smulan

    SvaraRadera
  9. Hej, allt väl?

    Så vacker bordet är. Vi gjorde också eget köksbord av gammalt virke från gården för många år sedan, och vi tycker fortfarande det bordet är det finaste bordet som finns. Kul med skrot från gården, som annars bara hade legat där =)

    ha en toppenhelg. Kram Pirre

    SvaraRadera
  10. Det ska bli så roligt när du öppnar på söndag, det har jag sett fram emot. Och vilket bord! Det var så fint med dom råa plankorna och bänken till. Jag har hittat en gammal stock på sjöbotten vid vår ö, har planer på och dra upp den och kolia om det är användbart till just såna här plankor. Kan ju vara en gammal ek.
    Ha en toppenhelg
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  11. Vilket fullkomligt underbart bord! Förstår om det ger dig en alldeles speciell känsla!
    Lycka till på söndag! Vi ses i butiken!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  12. Ojojoj vilket härligt köksbord du fått tag på, letar efter ett liknande och ditt var bara helt underbart!!! Sååå fint! Oj vad roligt att läsa om dina planer, jag känner liksom igen mig, man vill ändra än här, än där, byta ut det och det och det...fniss men oj vad roligt man har när man planerar...även om det tar sin tid att få allt på plats. Lycka till nu med webb butiken, ska bli spännande att få kika in där. Kram Paula

    SvaraRadera
  13. Så otroligt snyggt! Nu ska här ut och letas plankor odyl...=)Återkommer på söndag!Annica

    SvaraRadera
  14. Du måste vara helt galet lycklig över det bordet, det är ju fantastiskt vackert, WOW!

    Längtar till butiken öppnar..

    Kram Catta

    SvaraRadera
  15. Jag säger bara det; Vilket underbart vackert bord!!! Och helt egentillverkat och allt! Du är så duktig (och din man med - för så vitt jag förstått så är han med både lite här och där och fixar:))

    Varma hälsningar Evelina

    SvaraRadera
  16. Bordet blev ju hur läckert som helst, snyggt med dom svarvade benen.
    Ska bli så spännande att kika in i Din bloggbutik på söndag!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Tänk om de där plankorna kunde berätta! - Vilken fantastisk matplats du har skapat, extra roligt för att du har skapat bordet själv.
    Ska bli spännande att "titta in" i din bloggbutik på söndag!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. Å vad fint!!!! Verkligen återvinning. Å tänk att det bara är du som har ett sånt!
    Ha en fin helg.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  19. Hej Sandra!
    Vilket underbart bord....så läckert!!
    Och visst blir det något alldeles extra när man har gjort det själv!! Helt enkelt unikt.

    Önskar dig en underbar helg!
    Ser fram emot söndag kl 18.00

    Kram Monica

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Underbart bord! Vad händig du är som fixade ihop brädorna och benen!
    Gillar din blogg!
    Mvh, Malin

    SvaraRadera
  21. Såå fint... Helt perfekt! Så fint med soffan till med..

    Kram mia

    SvaraRadera
  22. åååååååå jag svimmar- vilket underbart bord. det finaste jag sett på länge, Vilket otroligt värdefullt bord och något liknande finns inte att köpa. Din bänk är ju helt underbar den med. Jag kan inte se mig mätt på sånna gamla fina möbler, inget slår det. Många kramar till dig/Ingela.

    SvaraRadera
  23. Vilken härligt bord det blev och återvunnet desstutom!

    Ja, detta med fönster kan ju vara knepigt ibland. En del har ju lyckats trolla lite med fönstren! Kolla in i mitt inlägg efter ett besök hos "Det franska testamentet" här:
    http://lisastorp.blogspot.com/2010/01/franskt-romantiskt-i-januari.html

    De har satt in något slags träramar med nät...det såg nästan ut som ett kyrkfönster - så snyggt!

    Ha en skön helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  24. Gillar, gillar, gillar big time!
    Så snyggt.

    Shoppen ser jag fram emot att kika in i=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  25. Hej Sandra!

    Vad fint!!!

    Jag förstår verkligen att du känner för bordet, det blir ju något helt annat än ett köpt!

    jag tycker inte det ser kalt ut, men jag gillar ju lite avskalat.

    Spännande på söndag!

    Trevlig och myysig helg!
    Kraam Mariette

    SvaraRadera
  26. beautiful table just great..thanks for sharing
    greetings
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    SvaraRadera
  27. Men åååhhh vilket underbart bord, förstår att du är helnöjd!!
    Snacka om återvinning, de är så de ska vara.

    Har också en liten tanke att vi ska göra ett eget bord av plank. Min sambo är väl inte hundra på de än. Vi har nämligen ett stort bord men jag gillar inte den indiska stilen längre, har döljt de med en stor vit linneduk :)

    Ha en toppen helg o tack för att vi fick se detta underverk, kram Camilla

    SvaraRadera
  28. Så vackert Sandra, och det finns inget likadant, du verkligen ensam om det....

    Kram Malin

    SvaraRadera
  29. Vilket underbart bord! Helt fantastiskt med tanke på historian bakom! Fina idéer du får!

    Spännande att se vad som finns i shopen!
    Ha det gott!
    /Annika

    SvaraRadera
  30. Helt underbart! Ska bli spännande att se butiken.

    kram

    SvaraRadera
  31. Hej!
    Har precis hittat till din blogg och tycker att ditt bord är så fint. Historien bakom är minst lika underbar.

    Må så väl!
    Anna

    SvaraRadera
  32. åååh så fint! helt underbar bord! Jättejätte fint! Och givetvis ska jag kika in i din butik! Jättespännande! kram Amelie

    SvaraRadera
  33. Hej Sandra!
    Åh vilket vackert bord!! Verkligen one of a kind!! Förstår att du är nöjd:)

    Jättespännande med din bloggbutik, kikar såklart in där imorgon!

    Ha en mysig lördagkväll!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  34. Kan man göra annat än beundra denna skönhet till bord?????

    Så läckert!
    Tycker att rummet är så härligt och andas fransk lantstil så in bomben!

    Du har lyckats skapa ett kanon läckert rum.

    Skall verkligen bli dejligt och titta in i din lilla butik imon.

    Lycka till!
    Kramisar Jeanette

    SvaraRadera
  35. I have been surfing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

    Also visit my web page - christmas shopping

    SvaraRadera
  36. Good day! This is my 1st comment here so I just wanted to
    give a quick shout out and say I really enjoy reading your blog posts.

    Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics?
    Thank you so much!

    Look at my weblog: vegetable juice

    SvaraRadera
  37. Hi there, for all time i used to check blog posts here
    early in the morning, because i enjoy to learn more and
    more.

    My page jack lalane power juicer

    SvaraRadera
  38. Having read this I believed it was very
    informative. I appreciate you finding the time and effort to put this informative article together.
    I once again find myself personally spending a lot of time
    both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!


    Also visit my web blog :: omega juicer

    SvaraRadera
  39. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that
    I have really enjoyed browsing your blog posts.
    In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

    Stop by my homepage; Gift ideas for men

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra