10 december 2010

Hemmagjord GLÖGG

Alltid lika skönt med fredag och idag handlar det om glögg.
Fast inte den man köper färdig utan en hemmagjord.
Enligt mig och mina nära och kära är denna fantastiskt god, frisk och inte så söt.
Recept kommer lite längre ner.
Mina glögglas har jag fyndat billigt på second hand och är egentligen inga glögglas, men fungerar alldeles utmärkt som det.
På tallriken ligger lite smått och gott.
Knäck från julbaket för en vecka sedan, de blev riktigt lyckade i år.
Den läckra kotten har jag köpt av Sofia.
Tunga och otroligt läckra.
Gjorde en liten dukning, för att få lite extra stämning i bilderna.
I förgår var jag iväg på en liten utflykt, mitt ute i skogen var jag.
Hälsade på min vän Sofia med bloggen Fyra Vindar och jag åkte därifrån helt lyrisk och med massa inspiration i bagaget.
Sofia och 2 st tjejer till har en lada som heter I byn, där de hade gjort det så himla vackert.
Bara en massa gamla saker och pyssel, en fröjd för ögat och hur mycket underbara idéer som helst.
Jag fick en del med mig hem, bla annat de två trattarna som ni ser i bakgrunden.
Idén att göra om dem till ljusstakar enkelt men ändå genialisk.

HEMMAGJORD GLÖGG
 1 flaska Äppelmust
1/2 halv Vaniljstång
ca 3 st Kanelstänger
4-5 Kryddnejlikor
2-3 Apelsinklyftor
Vodka om så önskas

Lägg alltihopa i en skål och låt det ligga och dra över natten i kylskåpet.
Smaka av.
Jag brukar ta ut apelsinklyftorna först, tycker det ger lite för mycket apelsin smak annars.
Värm den sedan innan servering.


Nu närmar sig julafton med stormsteg och det mesta känns klart här hemma i pynt väg.
Väntar på att granen ska få komma in och det blir förhoppningsvis på söndag.
Annars iväg och fixa de sista julklapparna och lite pepparkaksbak.

Ha nu en fantastisk Helg!
kram
sandra

28 kommentarer :

  1. Å så vackert och mysigt!

    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder du har tagit. Blir riktigt sugen på glögg fasän klockan bara är halv åtta på morgonen och jag sitter på jobbet. Kul idé med trattarna :).
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Toppen med ett nytt glöggrecept, det ska jag prova. Jättefint och servera i såna glas, blir festligare. Såna kottar har jag haft, det var lod till en klocka. Tror jag har dom i sommarstugan, blir spännande och kolla till våren. Har inte haft en tanke på och använda dom som du gjort, jättefint!
    Ha en mysig helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. jättefina bilder hos dig Sandra....glöggen verkar god verkligen....jag serverear också glögg ur andra glas ex. sherry...trevligare och godare...:)

    Ha en härlig fredag!
    Kram Loellan

    SvaraRadera
  5. Wow.. vilka härliga bilder sandra!
    OCH sådana glas letar jag efter.. men dett gör nog alla andra med....

    Ser jätte gott ut det där du!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. härligt med hemmagjord glögg..vilka underbara bilder du bjuder oss läsare på :)
    kram

    SvaraRadera
  7. Men så läckert det ser ut! Vilka vackra glas och fin dukning!!!

    Det där kan jag se ÄR gott! Påminner ganska mycket om den jag brukar göra och har på min blogg, jag har dock vaniljvodka i min...

    Ha en mysig helg. Mari.

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder och vilken god glögg!
    Själv har jag tröttnat på glöggen innan jag köper den, så iår struntade jag i den, däremot vill jag göra denna äppelmustbaserade glögg - mycket godare! Gjorde en liknande förra året, den blev succé!
    Ha en fin fredag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. ...TACK för receptet, skulle jag ju säja också!:)

    SvaraRadera
  10. Tack för receptet på glöggen, ska jag absolut prova.

    Trattarna var verkligen fina att ha som ljusstakar.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Åh va gott du får det att se ut, jag som inte ens är särskilt förtjust i glögg :)

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder och glöggen måste jag prova. Mycket godare säkert med hemmagjord. Här kommer granen in först nästa helg, har tre födelsedagar som först ska klaras av. Så det blir ett stort kalas här nästa hegl, pust. Sedan börjar julen på riktigt:)

    Kram och trevlig helg!
    Anna

    SvaraRadera
  13. Nu har jag sett ditt bloggnamn så många gånger och ofta så nu var jag tvungen att hoppa in och säga hej! Och vilken blogg du har. WaouW! Jag kommer tillbaka och läser mer och tittar, så underbara bilder har du!
    Och glöggen verkar urgod, man slipper det översöta som det lätt kan bli, jag skall prova idag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Hej Sandra!
    Så mysigt och så gott det ser ut! Toppenfina och inspirerande bilder. Dina trattar är superfina. Hittar eller har du några till salu så kan du höra av dig till mig. Skall helt klart prova ditt glöggrecept.

    Jag är en stor glöggfantast! Tycker det är såååå gott! Goda ostar inhandlades igår, samt ingredienser till vår hemmagjorda pizza - så ikväll blir det pizza och glöggmys!

    Nu skall jag springa iväg till Hötorget och inhandla lite grönt som inte barrar skall bli slingor av ... sedan blir det ut i skogen och hämta gran i morgon...

    Önskar dig en fin helg! Stor kram från Monica

    SvaraRadera
  15. Oj, vilka vackra bilder, var det första jag tänkte!! Jag scrollade upp och ner flera gånger...

    Receptet på glöggen lät ju också bra!

    Ha en jättefin helg, kram!

    SvaraRadera
  16. Jättevackra bilder och många tips! Är det en bit säckväv du har som duk eller är det något du köpt som metervara? Är ute efter nåt liknande nämligen

    Kram

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder...Kul att du har exakt lika glas som jag=)Fyndade även här på loppis. Nu kommer jag också att ha dem till glögg det har jag aldrig tänkt på.Tack för tipset.Fin fredag till dig/Annica

    SvaraRadera
  18. Så gott det lät med glöggen.....
    Ja, här går den mesta tiden till flyttandet så jag har inte julpyntat så värst mycket inte. Men, det lilla som kommer fram njuter jag desto mer av. Ute är det så vackert så det nästan gör ont i magen. Det är nästan som hämtat ur sagornas värld.
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  19. Så fint du har gjort det...flott borddekning..og gløggen ser kjempegod ut..

    ha en fin fin helg..


    Klememr =)

    SvaraRadera
  20. Vilka ljuvliga bilder! Juligt och så mysigt! Nu ska jag ner GWENAST och värma på glöggen

    MVH madde

    SvaraRadera
  21. Måste nog pröva ditt glöggrecept, tack för det! Så fint du har dukat upp och trevligt att sätt julgransljushållarna till varje kuvert. Det ser så trevligt och inbjudande ut!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  22. Stämningsfullt
    mysigt
    fint

    och så vackert:)
    kram/
    smulan

    SvaraRadera
  23. Alltid lika vackert och inspirerande! Kul å läsa om dig till frukosten : ) Kul att även lokala tidningar hitta hem till dig, det var på tiden! Å söt kille va med! kramiz ... ska ut och handla lite fjällster : )

    SvaraRadera
  24. SER GOTT UT.......å Snygga Glas :)

    Missa inte


    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    Välkommen att vara med :)

    Håkan

    SvaraRadera
  25. Dejligt, og hvor smart at bruge tragtene som lysestager, det ser så fint ud.

    SvaraRadera
  26. Guuud så mycket fint och vackert du gjort!!! =)

    Alldeles.... alldeles underbart!!!

    Kramelikram ♥

    SvaraRadera
  27. Vilka vackra bilder! Du utvecklas i ditt fotograferande raring!
    Kram och fin tredje advent!
    Carina

    SvaraRadera
  28. Å så mycket fint man blir verkligen inspirerad av dina bilder och ljus i trattarna, SÅÅÅ superläckert, nu ska här ut i bodarna och jaga gamla trattar,
    Må gott Iréne

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra