18 oktober 2011

Blir aldrig bra

Idag blir det lite bilder från vårt vardagsrum, det rum i huset som jag aldrig känt mig nöjd med hur jag än har inrett det.
Får liksom inte till det, får ingen myskänsla när jag kliver in känns mest kalt och stelt.
En stor del är det megastora moderna fönstet och jag är inget stort fan av gardiner och fönsterluckorna har jag mer än tröttnat på, så vet ni vad det kommer att komma upp gardiner.
Hade vi haft gamla vackra fönster hade jag inte haft gardiner
Nu testar jag för att  mjukare intryck.
En vit soffa är praktisk och inte fördelen är att det går att tvätta den, men den blir ju skitig väldigt fort.
Jag brukar ha något liggande i soffan som ska skydda lite och nu finns det en trasmatta, lite färg skadar inte.
Med två små killar som hoppar från allt och inget har jag oftast inget på soffbordet mer än några böcker eller tidningar.
Sköna Hems Lantlif hittade jag nyligen i en second hand affär, en skön bok.
Mitt favoritmadrassöverdrag ligger på soffan med den vackraste gamla stämpel man kan tänka sig.

Måste bara berätta att ca 5 min efter korten var tagna låg alla kuddar på golvet och de stora från soffan hade helt plötsligt blivit rutchkana och hoppborg, vilken härlig fantasi de små har....

Har ni något rum i ert hus eller lägenhet som ni känner att ni aldrig får till??

PS: Glöm inte min utlottning HÄR DS

En skön tisdag till Er!
Kram
Sandra

36 kommentarer :

  1. Mitt kök är ett sånt ställe.
    Känns kantigt och lite halvtrist, det är nästa projekt.

    Tycker det ser mysigt ut!
    Gillar trasmattan i soffan, det var en bra idé.
    Och vilken koffert, mumma säger jag om den.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Njaeä, inte direkt. Jag hinner alltid ändra om i ett innan jag tröttnar..
    Nu ser jag ju inte hela rummet med var dörrar fönster och så sitter men varför inte flytta soffan till en annan sida? Den står lite knöigt, eller skåpet...? Du har säkert prövat de flesta alternativ redan, ingen skön känsla när det blir så..

    kram

    SvaraRadera
  3. Här möbleras och ändras till det sitter, men det kan ta tid innan rätt sorts prylar hittas och köps in. I det här huset är det lätt att få till det, stora rum och högt i tak sväljer liksom allt. Men vår vita soffa skar sig direkt i vardagsrummet, mörka soffor blev mycket bättre. Är lättad över att slippa tvätta vita överdrag stup i kvarten också. Men jag gillar ditt vardagsrum, färgerna, det stora skåpet. Gardiner kommer nog att göra rummet mer ombonat!
    Ha det gott,
    Eija

    SvaraRadera
  4. Hej hjärtat!
    Jag förstår att du är sugen på gardiner, det är jag med, fastän jag inte brukar ha det..:)

    Jag älskar ditt skåp!
    Och att dina små gryn leker och har sig = underbart!

    Du kanske bara känner så för rummet, eftersom ni fortfarande håller på med köket och inte har allting på plats!

    Kram på dig och bästa dagen...

    SvaraRadera
  5. Satt och tittade igen och tänkte...
    om du har möjlighet att dra ut soffan från fönstret, så bli det luftigare.
    Japp, alltså bara en tanke...

    puss

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Kan verkligen känna igen mig i den känslan. Innan vi gjorde köket så kändes det verkligen så om både kök och vardagsrum, hur jag än försökte mysa till det så blev det aldrig bra.
    Kanske är det som Gua säger att ni ju fortfarande håller på med köket och allt inte har fått sina givna platser än kan bidra till att den känslan infinner sig.
    Smart med en matta i soffan!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. God morgon Sandra !

    Känner igen det där. Jag har också vardagsrummet som inte jag är nöjd med.
    Får inte till det och har massa hyllplan och där ska det fixas men på nått sätt har jag gett upp.
    Hör är det samma . Dynorna åker ich far liksså till och med blomkrukorna i mellanåt....

    men testa dig fram och flytta om möblerna ett varv ;) tills du blir nöjd ?
    Kanske gardiner gör mer ombonad.

    Men jag tycker ändå att det är charmigt där inne.

    Ha en bra dag ! Kramar Sirpa

    SvaraRadera
  8. Jag tycker ju du har mysigt, men jag vet precis hur du känner. Ser ut och vara ett långsmalt rum, men kanske du skulle möblera om lite, fast det slutar ju ofta med att man bär tillbaka allt igen. Gillar både din hissgardin och luckorna.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Svårt det där.....man känner att det inte känns bra....men vet inte vad man ska göra åt saken!
    Vårt vardagsrum var så där förut, jag försökte med vitt men, nä det var inget sånt rum bara.

    Nu har vi mörka soffor med ljusa kuddar och plädar, ljusa gardiner för de stora höga fönstren och mörka lampor.....
    Nu trivs jag!!!!!

    Hoppas du får till det, du kanske ska tänka lite tvärtom?

    Ha en fin dag i regnet,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  10. Jadu..det där med att var sak har sin plast är inte lätt :) Ert rum är ju ganska litet, svårt att möblera om då :) Ni får byta ut soffan mot fotöljer kanske... Oftast ställer man ju alltid soffor mot väggen vilket oftast proffs säger att man gör fel då... så svårt :)

    men det fixar du nog, du brukar ofta hitta bra lösningar!

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Sandra!
    Tråkig känsla det där. Visst känns den igen, så har vi det i gästrum/kontoret men hoppas det kommer kännas bättre när jag får in skrivbordet jag fyndat och ut med den fula bäddsoffan.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  12. Ojaa! Det har vi. Men för min del handlar det nog mycket om brist på renovering. Det är inte jättekul med övermålad juteväv på väggarna. Verandan och köket är jag nöjd med. Det är lite väl lågt i tak i det här huset också, inga maffiga takkronor alltså :/. Men du jag tror nog att du så småningom kommer att hitta förutsättningarna för ditt rum, det ordnar sig nog :) Vi har inte heller några gamla fönster hemma och jag är som dig man vill släppa in ljuset. Men så här års kanske det kvittar om man hänger upp gardiner. Kram och lycka till.
    Hi hi jag har 4 st kojbyggare här hemma så jag vet hur det är :)

    SvaraRadera
  13. Hej Sandra.
    Jag tycker ju såklart att ditt vardagsrum är jättefint, både fin och bra idé med trasmattan.
    Jag har aldrig varit nöjd med vårt sovrum eller med vårt vardagsrum, känns som vad jag än gör så får jag inte till det...
    Ha en fin dag Sandra.
    Kram på dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  14. Har samma problem som dej , det där med stora "moderna" fönster , men gardiner är nog melodin rama in och täcka för . Även om man vill ha mer ljus så här års så är det mysigt med mycket textilier , lite mörkt och murrigt .
    Vi har vissa rum i vårt hus som jag knappt en försöker göra nåt med , i väntan på renovering så får de bara vara .
    Men ditt vardagsrum är ju hel mysigt , va du än tycker !!!
    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  15. Hej,
    ja barn och kuddar på rad - går liksom inte ihop!! Hemma hos oss så har vi små hästar, dockor och diverse andra figurer stående mest överallt och små "installationer" av diverse miljöer. På nåt sätt så anar jag att hon har en ådra från sin mor, hi hi.. det där att ordna och fixa. Och det är Skruttans rum som är det tråkigaste och som är nästa projekt. Har inte kommit på hur jag skall få till ett mysigt och härligt rum till henne..!?

    Ha det gott KRAM Monica

    SvaraRadera
  16. Hej. Vad jobbigt det är när man känner så. Men tycker verkligen att det ser jätte mysigt ut i ert vardagsrum. :) Fönstren gör mycket, jag brukar tänka på fönstren som husets ögon. Vi har inga fina fönster alls. Står på listan att byta ut i framtiden om vi bor kvar här. ;)

    Ha en fortsatt mysig dag! kram Linnéa

    SvaraRadera
  17. Hej du, Hos oss är det också vardagsrummet. Men det beror mest på att där fortfarande är gräsligt gula tapeter..... i väntan på om-fixning så har jag "tapetserat" en stor del med gamla sjökort. Fint så länge. Det där med kuddarna i soffan känner jag igen allt för väl...Jag har ju också två pojkar. Ha det bra, Kram Sofia

    SvaraRadera
  18. Såhär på bild ser ditt vardagsrum härligt ut, men det är ju en känsla man själv har när man är där...! Det ser i alla fall inbjudande ut med soffan och alla vackra saker!
    Ja, det är ett dilemma med moderna fönster - de kräver ju lite mera liksom!
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  19. Hmm, jag känner så i hela huset.. Vi hade tänkt bo i det här huset som ett övergående tills vi hittat något annat när vi sålde vårt gamla hus, men vi ser ut att bli kvar här ett tag till..
    Vårt gamla hus renoverade vi i 8 år. Det var en gammal lanthandel från 1929 på 300 kvm som vi byggde om till boende. Vid flytten till Skåne var vi sjukt trötta på att renovera, så då köpte vi huset vi bor i nu, en 70-talsvilla med laminatgolv... Ja du kan ju tänka dig! Våra gamla skåp och möbler passar inte alls in här, så nu har vi bytt stil rätt mycket.
    Fortfarande mestadels loppisfynd, men i en ruffare stil som inte är så romantisk som i vårt förra hus med vitmålade timmerväggar.

    Det ser jättemysigt ut hos dig, men jag förstår vad du menar, ibland känns det bara inte helt rätt inom en.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  20. Hej igen vännen !

    Det kan vi fösöka. Tänk att det snart är jul och allta härliga adventerna.
    Nu ska jag försöka få till det i min blogg så jag kan försöka ta del av din fina tävling med 2 lotter eller är det för sent?

    Ha en fin dag!

    Kramar Sirpa

    SvaraRadera
  21. Tycker det ser fint ut men förstår hur du menar, ibland blir det bara inte som man vill oavsett hur man försöker. Kanske det faller på plats snart?! :-)

    SvaraRadera
  22. Heisann:)
    Synes du har et utrolig koselig hverdagsrom jeg, med flotte duse farger:)
    Me like...a lot:)

    Ha en herlig uke:)
    Klem Marianne

    SvaraRadera
  23. Jag känner detsamma med vårt vardagsrum. Det är svårmöblerat och hur jag än vänder å vrider på alla möbler så blir det aldrig wow-effekten. Det sista nu så flyttade jag upp skrivbordet till dotterns rum å det lilla bordet med stolarna till vårt sovrum. Då kändes det lite bättre för det blev luftigare. Men det kommer nog kräva många flyttningar till innan jag blir nöjd, om jag nu blir det någongång, hehe!

    Gardiner gör nog susen i ert vardagsrum.

    Kram Petra

    SvaraRadera
  24. Mitt vardagsrum blir jag heller aldrig nöjd med. Det går inte att möblera så det blir bra och så har vi en vidrig gammal soffgrupp som maken vägrar byta ut för att den är så skön att sova i. Jaa, det var den - för 15 år sen.
    Jag tycker ditt vardagsrum är jättefint och mysigt.

    SvaraRadera
  25. Jag har en vägg i vardagsrummet som jag inte får till....den tog dom med i Lantliv...märkligt det jag är mest nöjd med kom inte med! Undrar hur de väljer bilder??

    Ha det gott!
    Kram M

    SvaraRadera
  26. Härlig inställning att barnen också får använda soffor och bord... en dag ger det sig och bitarna faller på plats. Tycker de gardinerna du satt upp blev så bra. Verandan är så fin och jag gillar också gamla glassformar, härliga inlägg! Idag kunde jag äntligen lägga till din blogg på min länklista, tänk vad ett litet bindestreck kan inverka. Tycker om din blogg!
    Varma hälsningar /Cia

    SvaraRadera
  27. Tvättstugan och lilla hallen på övervåningen, helt hopplösa... Båda är mycket små utrymmen där mycket ska få plats, tvättstugan behöver dessutom en omgång med färg, är inte renoverad sen husen byggdes 1979, mitt födelseår...

    Tack för ditt svar, det ordnar sig nog, har fått lite hjälp nu, vi får se hur det går.

    Kram

    SvaraRadera
  28. Tvättstugan och lilla hallen på övervåningen, helt hopplösa... Båda är mycket små utrymmen där mycket ska få plats, tvättstugan behöver dessutom en omgång med färg, är inte renoverad sen husen byggdes 1979, mitt födelseår...

    Tack för ditt svar, det ordnar sig nog, har fått lite hjälp nu, vi får se hur det går.

    Kram

    SvaraRadera
  29. Tycker att det ser fint ut man det är hur man själv känner det...tar tid vi har ett jätterum som är svårt att få till mysstämningen i, jag möblerar och och ändrar stup i kvarten;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  30. Hos mig har jag haft samma problem med den s k köksdelen som nu har blivit en läshörna.

    Jag hade tagit bort den svarta och den vita lilla stolen, lagt en matta under kistan och försökt att hålla ihop det hela med en mysig färg på kuddar och plädar. Men det är ju som sagt en smaksak:-)

    Kram

    SvaraRadera
  31. Hej Sandra!
    Tycker ni har ett jättefint vardagsrum men jag förstår vad du menar..själv får jag aldrig till det i vårt matrum. Rummet i sig är fint med många vackra fönster men jag får inte till det med möblerna riktigt..tycker det ser så kalt och tråkigt ut med de grejer jag har nu.

    Bra idé att ha en trasmatta i soffan!:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  32. Hihi..känner igen mig...vi har vårt vardagsrum som lekrum/spelrum/tvätthögerum/slott
    /piratskepp och har dessutom TVÅ VITA soffor att smutsa ner...själv göra...själv ha;)) Jag tycker du alltid har en härlig personlig stil med sköna ting och det blir en mysig känsla:)) Sen tror jag att vi alla blir lite trötta...hemmablinda på de möbler vi har...men du skapar som sagt alltid en fin känsla när du grejar å fejar å ändrar om;)))

    kram på dig...

    kråke

    SvaraRadera
  33. Har haft samma problem som du. Jag hade flyttat ut skåpet och plockat ner resväskorna från hyllan.Rummet är alldeles för litet för allt detta.Sen hade jag ju målat skåpet vitt men det är en smaksak.Lycka till

    SvaraRadera
  34. Mnie się bardzo podoba kufer stolik, świetny jest!

    SvaraRadera
  35. Men jag tycker det va fint, tycker det känns harmoniskt och mysigt

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra