1 februari 2012

KÖKSRENOVERING DEL 32: Runt Fönster & Dörrar

Köksrenoveringen går framåt vi har snart köksluckorna på plats vilken känns så roligt.
Men idag tänkte jag visa en idé som kom till mig när jag hemma och hälsade på en vän som hade panel och lister målade i en grå färg.
Jag tyckte att det skulle passa så bra i vårt kök runt fönster och dörrar, men det är alltid svårt med att välja rätt grå nyans.
En stor inspirationskälla är bloggen Lundagård och hon har hjälpt mig med färgvalet till listerna.
Vi har använt linoljefärg från Ottossons färgmakeri och det är
 50% Umbragrå och 50% Varmgrå.
Jag känner att man ser fönsterna mer och är så nöjd med resultatet.
En fråga
Är det någon som vet en bra sida där man kan hitta inspiration för elementsskydd i gammal stil?
Det går framåt nu och det känns så härligt, mycket kvar men det mesta är smådetaljer..

Ha det så gott !!
kram
sandra

48 kommentarer :

  1. Godmorgon Sandra!!!
    Åhhhhhh så fint ni har det!!!
    Härliga bilder!
    Ha en fin Onsdag
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Jag håller med...så snyggt det blev med grått och de vackra fönstrena kom verkligen fram:)) jag vet att jag har sett snygga elementskydd någonstans...hmmm...jag återkommer:)))

    Kram och ha en fin dag:)

    kråke

    SvaraRadera
  3. Att förstärka fönstren med en kontrastfärg är bra. Fin färg o effekt..

    Onsdagskram

    SvaraRadera
  4. Å så fint det blir.
    Ni får göra egna elementskydd.
    Då får du som som du vill ha dom. Jag tycker det är jättesnyggt med bara ribbor, raka med lite mellanrum om du förstår vad jag menar. Tycker dom man köper oftast är för pråliga. men allt är en smaksak. Hoppas du hitta det du söker.
    Ha en riktigt fin dag idag denna onsdag.
    AC

    SvaraRadera
  5. Del 32 , haha !
    Va fint det blev med den grå färgen , nu behövs inga gardiner alls !
    Har du sökt bilder på google "old radiator cover" ? Där finns lite .
    Ha en fin onsdag !

    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  6. Det blev jättesnygt med grå foder runt fönstren...hela köket blir så fint. Hm... elementskydd har jag dåligt med bilder på men har du provat att googla på bilder elementskydd.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  7. Men hallå hallå vännen min! Skitsnyggt med grått runt fönsterna, eget och helt i tid. Jag tycker som ovan, inga gardiner och sätt michel på att bygga eget skydd. Han är ju så duktig på sånt och då får du som du vill ;) kraaaaaaam

    SvaraRadera
  8. Det kommer bli ett jättefint kök!!!Ska bli spännande att få följa!!
    Kramar Lotta

    SvaraRadera
  9. Vad roligt med nyrenoverat kök, vill också :)!!! Åh så fint det blir, fönstren blev jättefina och vad jag gillade det gröna skåpet, jättefint. Ha en bra dag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  10. Härligt gammaldags intryck får jag utav ert kök..Snyggt!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Så fint det blev! Jag älskar din blandning av ljuvt och lite "råare".
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hallo! Så himla snyggt med att bryta av med grått..gillar verkligen ditt kök.....vårt e så pyttelitet...... kramen från Maja

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Vilken härlig grå färg jättefint!
    Ha en jättemysig dag kram Tina

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Det blir ju jättefint! Alla lister, fönsterfoder och trägolv är ljust grå i vårt hus och vi trivs så bra med det. Vilket härligt kök ni skapar!

    Hoppas du har en fin onsdag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  15. Nämen ojjj..ojjj så fint...alltså, det måste ju kännas härligt att ha fått ett så vackert kök, ni har verkligen varit duktiga måste jag säga !! Se bara på golvet...ohhh så fint, du vill nog ha ett sånt golv i hela huset nu kan jag tro..
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  16. Jättesnyggt med grått runt fönstren! Och jag gillar att du har detaljer som bryter av mot det vita. Köket är jättesnyggt!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Åh det blev verkligen superfint med grått runt fönstrena!!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  18. Godmorgon!
    Men åååå...ååå...
    det där blev verkligen jätte bra!
    det känns som det gröna skåpet gjorde sig ännu bättre nu!
    Luckorna ser så fina ut...så där härligt råa...vist är det plankor som ni "bara" satt ihop??

    elementskydd...du kan säkert googla på det.
    Kram o ha en fin dag!
    Katarina

    SvaraRadera
  19. Det där blir så fint det! Med fina fönster och foder så behöver man ju inte ha bråttom med gardiner, och man behöver ju förstås inga alls. Jag tror att vi kommer att sätta gardiner högst i två fönster.

    Hm, elementskydd har vi ju faktiskt inte funderat på själva då vi har golvvärme men hoppas ni hittar en fin variant. Googlande är väl bästa receptet till att börja med.

    SvaraRadera
  20. Jättesnyggt med den varmgråa färgen! Åh, så fint! Elementskydd har jag sett lite olika en del i form av spjälor, rotting, och masonitskiva med hål i, som man använder till verktyg....!!

    Fortsatt lycka till med köksrenoveringen! Alltid lika kul att få se!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  21. Det blir kalasfint!

    Ha en härlig dag. Kramar Therese

    SvaraRadera
  22. nyyydelig varm og mysig farge,så fint det kommer til å bli:))))
    lykke til med fortsettelsen :)
    tove:)

    SvaraRadera
  23. Så fint det blir, i vårt gamla hus har vi väldigt vackra elementskydd som är från början av 1900-talet, kanske kan ta kort på dem och skicka till dig kram

    SvaraRadera
  24. Ååh, det blir så vackert!!!! Gillar att ni markerat fodren runt fönstren med annan färg, jättesnyggt!!!

    Om du är intresserad, så tillverkar min man möbler på beställning. Vi gjorde mycket elementskydd för några år sedan, men har tyvärr inga foto på det. Du kan i så fall göra en skiss på hur du vill att det ska se ut eller visa en bild eller också gör B en. Du får gärna höra av dig, antingen genom min blogg eller om du vill maila så finns adressen längst ner på min blogg.
    Bara för att jag skriver detta så behöver du absolut inte känna dig tvingad att höra av dig, det var bara ett spontant tips.

    Här lyser solen, hoppas den gör det hos Dig också.

    kram lisamaja

    SvaraRadera
  25. Det blir så fint alltihopa!!!Så roligt att få följa!
    Ha en fin onsdag.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  26. Jättesnyggt med gråa fönster.

    Kram

    SvaraRadera
  27. Ja det blev supersnyggt med grå färg!!
    Vad snygga golv du har!!
    härliga bilder!!

    Kram Tina

    SvaraRadera
  28. Hej vännen!
    Så snyggt det blev!!

    Det där med elementskydd är svårt. Letade inspiration själv för nåt år sedan och hittade då denna sida som vi har hämtat inspiration från och sedan så har min sambo byggt själv.

    http://www.radiatorskjuler.dk/

    Kram Lycka till!
    Monica

    SvaraRadera
  29. Snygg grå färg! Det blir verkligen såå snyggt. Här är en sida med några elementskydd.http://www.alltombostad.se/dyn/pdc/search/search.jsp?site=9&org=adwords&name=elementskydd&gclid=CN2km_TX_K0CFQ8vmAod-xA8ug

    Kram Pia och Lycka till.

    SvaraRadera
  30. Hej Sandra!! Ohhh vad jag gillar ert kök, såååå snyggt!! Underbar färg kombination med det gröna och ljusgråa, verkligen vackert!!

    Underbara bilder!! Kram P

    SvaraRadera
  31. Va snyggt det blev med de gråa runt fönster och lister. Det måste kännas skönt att se helheten av köket nu, ni har kämpat på bra! De kommer bli super! Kram

    SvaraRadera
  32. Verkligen superfint med det gråa runt fönsterna...ger en extratouch till köket :o)
    Och brickan i förra inlägget är bara uuuuurfin!

    Ha en härlig dag!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  33. oj så fint du har fått i ditt kök;) gillar det grönturkosa skåpet;) och stolen..mums;)

    ett tips:
    http://www.forhemmet.se/elementskydd.htm

    Vidakram

    SvaraRadera
  34. Hej!
    Så himla fint det blev med den gråa färgen runt fönsterna. Jätte fint! Härlig grå nyans. Elementskydd är nog enklast att göra egna för att få de som man vill :) Min sambo gjorde till oss när vi bodde i lägenheten, men tyvärr lämnades de kvar & inga bilder finns heller. Hoppas du hittar några du vill ha :) Kram Emelie

    SvaraRadera
  35. Hejsan Sandra!
    Sååå himla snyggt du får det, jag bara älskar ditt kök mer och mer för varge gång jag kollar på dina bilder. Kan sitta länge och skrålla bland alla köksinlägg :).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  36. Superfint!!!

    Ha en fortsatt bra onsdag:)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  37. Hej Sandra.
    Oh va kul att se en liten större bild från köket, det är redan hur fint som helst och kommer bli fantastiskt!
    Ni är så himla duktiga :)
    Ha en härlig onsdag.
    Kram kram på dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  38. Vilket jobb sååå fint ...
    Kram Karina

    SvaraRadera
  39. Wowwwwwwwwwww...so beautiful Sandra...love it !!...xxx...

    SvaraRadera
  40. Jätte snyggt Sandra, där gjorde du ett bra val.
    Varm kram.
    Gerda

    SvaraRadera
  41. Det var ett smart val med kontrastfärg runt fönstren, snyggt!
    Såg ert gamla kök i Anna Örnbergs bok som jag hittade i gömmorna här igår. Det var snyggt redan då, men vilken skillnad det blivit! Köksön är så snygg, är den ny eller har ni haft den ett tag?

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  42. Hejsan vännen!

    Så fint det kommer att bli! Så skoj att ha detaljer och småfix att göra!

    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  43. Så fint kök ni har! Riktigt fint med det gråa runt fönsterna.
    ha det fint!
    Kram johanna

    SvaraRadera
  44. Hejsan Sandra!

    Sååååååå rätt du/ni gjort! Ottosson färgen är klockren, säljer dessa på butiken! Så har du någon fundering så fråga på bara!
    "Lundbergs" skall du söka på ang elementskydden!

    Så duktiga ni är, jätte jätte fint!

    Hoppas allt är bra! Har lite glest med mina inlägg, men håller på och fixar och tricksarlite, (berättar och skvallrar strax!!!!?:))

    kvälls kramen från mig på Tallbacka

    SvaraRadera
  45. Så fint ni får det! Ha en fin dag i kylan. Kram!

    SvaraRadera
  46. Åh så fint det blir, ni har ett fantastiskt kök! :)

    Kramkram

    SvaraRadera
  47. ni har verkligen ett personligt kök. Häftigt med grått runt fönster. Jag tycker faktiskt elementen kan va snygga som de är i all sin enkelhet..

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra