20 mars 2012

MILJÖTÄNK & NÄRODLAT

Så här en tisdag tänkte jag skriva om lite tankar som har snurrat hos mig ett bra tag och det skulle vara kul att höra era tankar och synpunkter.
Sedan vi fick barn har jag börjat tänka mer och mer på miljön och vad vi äter osv, vilket har fått mig att inse att man konsumerar alldeles för mycket och äter så mycket skit.
Men hoppas kunna hitta en balans i det hela.

När det gäller miljön försöker vi källsortera så mycket som det går, återanvända, köpa i andra hand, låna av varandra och så vidare.

När det kommer till miljövänliga produkter använder jag Grummes såpa, bikarbonat och ättika till rengöring.
Även hygienprodukter försöker jag använda de som är så naturliga som möjligt, har dock inte hittat någon deodrant som passar mig.
Något som jag skulle vilja ändra är tvättmedel och maskindiskmedel och kanske någon där ute vet vilka på marknaden som är mest miljövänliga.

Något som jag tycker är svårt är maten som vi stoppar i oss, jag hade gärna köpt allt ekologiskt och närodlat osv.
Men att få ihop det med en extremt tajt budget kan nästan kännas hopplöst.
Ibland undrar man varför de ekologiska varorna är dubbelt så dyra, ska man inte kunna äta det man vill för att man inte ha några pengar.
Visst kan man odla själv och tanken slagit mig och i framtiden hoppas jag kunna göra det.
Men ett intresse måste också finnas och jag måste erkänna att det har inte existerat hos mig överhuvudtaget innan så steget känns väldigt stort men man får ta lite i taget.
Vi bor tyvärr i ett område där det inte finns mycket närodlat annars hade det varit en perfekt alternativ, köpte ägg från en jobbarkompis innan och det är ju en sådan skillnad nu är hon mammaledig och bor en bit bort så det har tyvärr försvunnit.

Fråga 1.
Har ni några tips och idéer hur man kan tänka mer miljövänligt i vardagslivet?
Fråga 2
Vilka är marknadens miljövänligaste alternativ när det gäller maskindiskmedel och tvättmedel?
Fråga 3
Tips och tankar när det gäller närodlat och ekologiskt?
Fråga 4
Vet ni om det finns någon som säljer närodlat i Västbotrakten (heter området där vi bor) ägg osv?

Dela gärna med er om era erfarenheter?

Långt inlägg och myckt text inte likt mig men ibland måste man utmana sig själv ;)
ha nu en skön tisdag!
kram
sandra



34 kommentarer :

  1. Bästa Sandra!
    Vilka goda tankar. Jag är en riktigt slarver, SKÄMNS:(. Borde verkligen ta mig i kragen och tänka som du. Bidrar med sopsortering i alla fall.
    Vad klok du är och kloka tankar.
    Ha en skön tisdag du också
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  2. Oj vilket bra inlägg. Jag skulle också vilja bli bättre på allt det där men har tyvärr inte kommit särskilt långt, men tanken är iaala fall väckt :), så jag kommer att försöka ta del av de svar du får, för jag tror det finns många som är jätteduktiga på det :).
    Ha en bra dag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  3. Vi är nog många som tänker mer och mer på hur vi ska lämna jorden till kommande generationer med så få avtryck som möjligt, för det mesta vi producerar, använder, äter osv tar resurser och lämnar sopor. Kan tipsa dig om en webbutik http://www.jordklok.se/ där kan man hitta många bra saker. Själv har jag använt tvättnötter ett tag, ett miljövänligt alternativ till tvättmedel.

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Bra initiativ, Sandra! Jag tänker som du, men tycker att just maten är svårast och dyrast. Därför har jag börjat odla själv, det steget var inte heller så svårt att ta och tänk sedan när du skördar dina första egna grönsaker! Nu har vi också djur för köttets skull. Vi sopsorterar benhårt, ger rester till hönsen,komposterar det som inte hönsen äter. Har bara såpa som tvättmedel, ibland också i tvättmaskinen. Grumme tvättsåpa är bra tvättmedel till maskinen annars! Har slutat köpa prylar och köper mindre mode, kör begagnat istället. Något som borde bli bättre är att sälja av våra gamla saker vi inte behöver längre...
    Tyvärr känner jag inte till era trakter, det bästa alltid är att försöka hitta någon bonde i närheten...
    Ha en fin dag!
    Eija

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg du har skrivit! Det är mycket som händer med en när man får barn, många tänker just på miljön och framtiden. Vad kul att du använder grumme såpa, vi tillverkar alla grumme produkter på företaget jag jobbar på. Vi tillverkar även tvättmedel, tvättsåpan tycker jag är bra, den är inte så parfymerad heller. Jag brukar använda tvättsåpan som fläckborttagningsmedel också, det funkar jättebra att stryka koncentrerad tvättsåpa på fläcken innan man tvättar. Bladväxter är enkla grönsaker att börja odla om man vill prova. Försök få nys om något lokalt slakteri så får ni både lokalt och billigare kött. Kika in på alternativ.nu där finns ett forum för människor som vill leva lite mer miljövänligt men det finns också ganska underhållande trådar med riktigt rabiata gröna vågen människor :) Lycka till o kram /Therese

    SvaraRadera
  6. Jättebra inlägg! Såpa använder jag till all rengöring nästan, tar bort det mesta. Grumme tvättsåpa i tvättmaskinen. Till diskmaskinen har jag inte hittat något.
    Källsortering är jätteviktigt och att kompostera för att använda i rabatter och odlingar sen.
    Jordklok är en sida man kan läsa och från Årstiderna kan man beställa grönsakslådor, vet inte om de levererar till ditt område men kolla med dem.
    Ja, en bit i taget så blir vi bara bättre och bättre!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg, jag blir så glad. Förstår dina tankar med budgeten och det dyra priserna på kravodlat. Jag har bara en unge hemma nu så vi köper kravodlat i den mån det går. Allt är bättre än inget tänker jag. Källsortera och köpa närproducerat försöker jag också göra. Eftersom mitt stora intresse är trädgård så odlar vi egen potatis, lök, morötter och lite annat men det räcker inte hela året. Sedan slarvar jag lite med rengöringesmedel ska skärpa mig. Alla bäckar små... Kram Pia

    SvaraRadera
  8. God morgon Sandra!
    Har tyvärr inga råd att ge dig och är även dålig i mitt miljötänkande. Visst källsorterar jag mina sopor men längre en så kan jag tyvärr inte säga att jag gått.
    Men du får verkligen en klocka att ringa och funderingarna börjar surra så ditt inlägg gav ett positivt intryck :).
    Ha en bra dag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  9. Hej Sandra.
    Hoppas allt är bra med dig.
    Härligt inlägg. Vi sorterar sopor och tar reda på allt vi kan när det gäller matrester. När jag handlar så försöker jag handla så ekologoskt som möjligt.. Jag har inte så mycket råd att ge känner jag men har du tittat in hos Anna med bloggen Vita Rosor och Förjätmigej? Hon har säkert tips och råd :))
    Ha en jättefin dag.
    Kram kram

    Jessica

    SvaraRadera
  10. Håller med det är inte så lätt men vad det gäller livsmedel försöker jag köpa ekoligiskt, jag försöker köpa närproducetat. Det håller inte alltid. Jag köper inga produkter som innehåller E nr osv.
    Såpa till all typ av rengöring. Tvättmedel sägs att alla med miljömärke är ok ,fast det bästa är nog tvättnötter vilket jag funderat på att köpa. Baka allt själv och köp inga halvfabrikat, laga mat från grunden så kommer vi långt.Numer köper vi frysta bär istället för sylt och försöker dra ner på det dolda sockret som gömmer sig i allt.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  11. Have a nice green sunny day darling...love from Holland....xxx...

    SvaraRadera
  12. Glöm inte bort att lite är bättre än inget.:)
    Här hemma har jag ju egen jägare och vänner hönseri och snart är naturen full av svamp bär och frukt om du inte vill odla själv.
    Tvättnötter är ett bra alternativ till tvättmedel.
    Lycka till!
    Kram Katha

    SvaraRadera
  13. Här har vi möjlighet (vilket vi naturligtvis nappat på) att sortera matavfallet vilken blir biogas till sopbilarna i kommunen. Den högsta miljöbelastningen ger den högsta avgiften. Sen sorterar vi alla förpackningar, glas, metall, plast etc. Vi försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt. Jag äter inte kött, så det blir en del vegetariskt, vilket är bättre för miljön. Laga mat efter säsong är ett bra alternativ (är jag inte alls bra på dock).Vi tvättar alltid med Grumme och diskar med medel som är svanenmärkt. Jag försöker bli bättre på att köpa ekologiska kläder till barnen.

    Ha en fin dag. Kramar Therese

    SvaraRadera
  14. Hej vad roligt att du också tänker i de banorna.
    Jag ska se om jag kan svara på nåt.

    1. Skippa bilen så ofta som möjligt. Källsortera och handla ekologiskt. Men välj ett par grejor som man inte tummar på. Tex ägg, mjölk och kött för djuren och miljön. Paprika, vindruvor och bananer för de är mest besprutade.

    2. Tvättnötter använder jag men jag har precis börjat så jag vågar inte rekomendera än. Men de är ett väldigt miljövänligt alternativ och billigt dessutom.

    3. Kan du inte tipsa din lokala affär om att ta in närodlat? Odla hemma vore ju kanon men krävs lite tålamod. Tips på bok är SLow gardening som finns på Adlibris.

    4.Det vet jag dessvärre inte.

    Läs gärna Marias blogg, hon väljer mkt ekologiskt och odlar en del själv. Du kanske redan har läst, men jag ger dig länken ändp =). www.mariaemb.blogspot.com

    Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Allt bara bra med oss. Hoppas det snart vänder på sjukfronten hos er. Typiskt när man har små barn. Jag hade en sådan vinter när skruttan var ca 5 vi var sjuka mest hela vintern. Men det går över, barn ska ju bara igenom typ 50-talet infektioner!!

    Vilka ljuva och tunga tankar du serverar så här en snöig tisdags-morgon! Jag tror att vi är många som tänker som du och som skulle vilja göra sååå mycket mer. Men precis som du skriver så är det inte alltid så lätt både ekonomiskt och att det helt enkelt inte finns närproducerat.

    Jag gör som du - försöker så gott det går!

    Bäst är jag nog på maten. Jag är "matmor" som lagar allt från grunden (utom buljonger o dylikt) och så köper jag så mycket när och kravodlat som möjligt. När vi är ute och kör så stannar vi alltid och handlar på gårdsbutiker som har bra kött och grönt. På sommaren så njuter vi av egenodlade grönsaker och potatis som är himmelskt.

    Lycka till! Kram Monica

    SvaraRadera
  16. Klokt tänk av dej! Så borde flera resonera! Jag är nog lite som du när det gäller det mesta! Vi har en jättebra ICA Supermarket här i byn som säljer varor och produkter från gårdar i närheten!

    Kanske kan man gå ihop flera familjer och odla tillsammans - det blir inte lika jobbigt och säkert roligare!
    När det gäller maskindiskmedel är jag helt väck, har inte diskmaskin.

    Tror också att på att uppsöka trädgårdsodlare på plats och handla direkt. Vet inte hur ni har det med odlare i din bygd, men här finns många!
    Tack för ett klokt inlägg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  17. Creative and beautiful!

    xoxo Rozmeen

    SvaraRadera
  18. Hej Sandra. Jag har tyvärr inget bra tips på diskmedel men om man går efter svanenmärkta osv så kommer man nog en bit på vägen tror jag. Vill också tipsa dig om ett helt underbart trädgårdsprogram som heter "Den njutbara trädgården" och går på Onsdagar eller Torsdagar på 2:an. Där får man otroligt massa inspiration även om man inte är en odlare. Tjejen som har en radhusträdgård är hur mysig som helst.
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Vilket bra inlägg!!!
    Fler börjar tänka så här och det är positivt.
    1. Eftersom jag tänker mycket inredning just nu, så kan jag berätta att mitt mål är att vi inreder vårt hus och "ränne" med endast gammalt och återanvänt, inga nya möbler. Bra för kassan, bra för miljön och både köpare och säljare blir nöjda vid affärer.
    Djurhållningen är miserabel och det gör ont i mig när jag tänker på hur väldigt många djur har det. Detta har gjort att jag har svårare och svårare att äta kött numera och kommer säkert ganska snart att avstå helt. Vår ena dotter är vegetarian sen några år tillbaka.
    2. Jag diskar endast för hand och aldrig vid rinnande vatten, bra för kassan. Rengöringsmedel är såpa.
    3. Våra planer framåt, är ett växthus och grönsaksland. Vi har matkällare som ska göras iordning och vi har en åker som bara står och väntar...
    Närodlat - gärna, men svårt att få tag på. Ekologiskt - gärna, men det måste bli billigare och det ska inte vara hitfluget från nåt avlägset land, då kvittar det.
    4. Hönor är bra för äggproduktionen;) men inte så lätt att ha överallt. Så småningom kommer vi att skaffa höns igen, det var härligt med äggen, men mindre roligt när dom hackade på varandra, dom kan vara riktigt elaka. Tyvärr kan jag inget om dina trakter, men lycka till!
    Att vi, allihop börjar tänka så här och att vi pratar om det är i alla fall en litet steg i rätt riktning. Det småa kommer så småningom att komma tilbaka, vi kommer att få ta hand om oss själva och varandra, se mindre...inte stormarknader och liknande. Men dom som bestämmer måste också öppna ögonen, på riktigt! det går inte bara att sätta förbud och höja avgifter, vi har ju byggt ett samhälle som ska gå fortare och fortare, mindre personligt...hårdare, det går inte att bara stoppa det, det måste finnas alternativ, alternativ som fungerar för alla! inte bara för dom som kan köpa sig allting.
    Nu har jag kanske pratat för mycket, och gått från ämnet, men ibland puttrar det liksom över, när man ser hur många orättvisor det finns och hur vi slutar bry oss.

    Ha en riktigt skön tisdag Du också!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  20. Härligt inlägg!

    Jag håller helt & hållet med dig.
    Vi försöker i största möjliga mån handla & äta ekologiskt och helst närproducerat, men som du sa med en tajt budget är det ibland svårt. Men det jag brukar prioritera är kött, ägg, smör & grönsaker. Jag har precis som du inte riktigt det stora intresset att odla, och de gånger jag har försökt har det inte blivit något av det och då tröttnar man tyvärr. Men får ta ett nytt ryck med det :)

    Jag jobbar som Hudterapeut och använder då ett naturligt & ekologiskt märke där alla hygienprodukter är rena. Det gör stor skillnad både för dig & miljön om man utesluter produkter med mycket kemiskt innehåll.
    Tänk så mycket som spolas ut varje dag, som inte naturen kan bryta ner och ta hand om utan bara förstör. Usch, hemska tanke!

    Blev visst ett långt innehåll, det märks när man brinner för något :)
    Fick en hel del tips här som jag absolut ska använda!

    Kram Emelie

    SvaraRadera
  21. Hej
    Härligt att du tar upp miljöänket på din fina blogg. Det är nog mycket man kan göra, och bli bättre på. Själv källsorterar jag, men det blir tyvärr inte mycket mer än så. Men man kan ju bätra sig.Ekonomin spelar ju oxå en stor roll faktiskt, fast det kanske handlar mycket om att prioritera, och göra rätt val? Ett tips är tv programmet Den njutbara trädgården, om en tjej som faktiskt odlar i en radhus trädgård. Finns att se på Svt play om du missat det.
    Tack för en mycket trevlig blogg!
    Marie J

    SvaraRadera
  22. Hej! Jag blir så rörd i mitt hjärta . Och glad när ni unga tar till er miljötänket så genuint! Tack! Jag gör mitt bästa och gjort så i många år så jag förstår precis din känsla att vilja vara ren och ärlig till både sig själv och moder jord.Jag vet också att nu när DU sänder iväg dessa signaler ut och är öppen och vaken för mera förändring kommer dina svar...det är så allt fungerar i universum ...Att lyssna på sig själv och signalerna är det mest kärleksfulla du kan göra...fortsätt...du kommer att stråla ....så vik inte av från denna känslan. Jag håller med dig i allt du skriver. Maten är vårt bränsle och självklart vill vi att den ska vara ren och näringsrik. Som tillskott dricker jag Tahitian noni juice och vet att jag får i mig ren och värdefull mat.Tack fina du för du delar dina tankar!Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tänkvärd text och visst är det så att vi behöver tänka mer på miljön.

    1. Köp svenskt och t ex mjölk som kommer från närmaste mejeri. Vi har faktiskt både slakteributik och fiskeri här och det kostar ungefär detsamma som i affären.

    2. Tvättmedel Neutral och maskindiskmedel verkar väldigt svårt att få tag på.

    3. Jag köper närodlat men ekologiskt är lite lurigt tyvärr.

    4. Du får göra som jag gjorde, sätta upp en lapp i affären *ler*.

    Kram

    SvaraRadera
  24. Hej igen. Jag kom på en sak. Jag använder rosenseriens deo som finns på hälsokosten. Jag vet inte om den är miljövänlig men den är snäll mot huden. Även om den är dyr så blir den i längden lika billig som de andra eftersom den räcker så länge. Jag har alltid haft problem under armarna ända tills jag började med den deon, den förstör inte kläderna heller :)

    SvaraRadera
  25. Hej fina Sandra! Vill säga att jag redan tycker du är fantastisk när det gäller miljötänket både med ekologiska produkter och med ditt återvinningstänk i inredningen:)) Självklart är det ju så att helst skulle jag oxå vilja handla mer ekologiskt men det är ju så fruktansvärt dyrt. Nu på sommaren försöker vi att odla mycket grönsaker och potatis och det går jättebra samtidigt som det är så fantastiskt gott;))

    Jag är uppväxt på landet och har speciella minnen av när jag gick och hämtade ägg i hönshuset och när jag drog upp söta små bebismorötter och tuggade för fullt;)) Det vill jag att mina barn oxå ska få ta del av så sommarhöns står på vår lista och jag hoppas det blir av nu till sommaren:))

    Kram fina

    kråke

    SvaraRadera
  26. Hej min vän!
    Här hemma försöker jag att källsortera så mycket det går,när det kommer till disk och tvättmedel tycker jag fortfarande att det är viktigast att det blir ordentligt rent,men visst önskar man att det fanns något likvärdigt.
    Sen har ju vi kolonilotten och där har jag ju odlat en del framför allt så har jag egen lök året runt,och vilken kvalité =)kommer aldrig mera köpa lök i affären.
    Dessutom får vi från kommunen en speciell påse som vi tömmer matrester och dyl i som går vidare till bränsle för uppvärmning av hus =)
    Önskar dig en skön kväll.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  27. Hej Sandra!

    Kloka tankar och jag håller med om alltihop! Men visst är det svårt ibland att få ihop det. Jag försöker tänka att allt man gör, stort som smått, gör skillnad. Det är bättre att göra något än ingenting alls.

    Ha en fin kväll!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  28. Hej,

    Jag tänker nog mer på hälsas än på miljön kanske, egentligen.. Vi köper aldrig halvfabrikat utan gör hamburgare och köttbullar tex själv. Vi har pratat om att skaffa gris å ha gå hemma på gården men jag tror inte att jag skulle kunna äta den stackarn sen.. Den skulle ju bli ett husdjur.

    Sen är det klart att man tänker en extra gång innan man kastar saker ifall de går att använda till något annat tex.

    Tips på tvättmedel är såpa nötter, som man lägger i en påse i maskinen. Helt ekologiskt, nötskal helt enkelt.

    Ha en skön kväll
    Kram

    SvaraRadera
  29. Hej!

    Jag har inte läst alla kommentarerna så jag kanske tipsar om samma som någon annan men mitt tips är vegetarisk kost. Om du inte vill byta helt så gör det några gånger i veckan. Kött är en extremt stor miljöbov. All näring som gått genom en annan varelse är resursslöseri. Det enda som skulle kunna vara miljömässigt försvarbart är om man äter djur som betat ute hela året (typ får) och som inte transporterats långt osv. Vad gäller kor så finns ju problemet med metanen de pruttar ut oavsett om de betar eller inte. Inte ens en ynka procent av alla djuren som föds upp i Sverige går ute större delen av året. Inte ens en halv procent. De flesta får bara se dagsljus på väg till slakt.

    SvaraRadera
  30. Dessutom finns det mycket klimatsmarta, ekologiska och billiga vego-alternativ. Till exempel massa olika bönor och så.

    SvaraRadera
  31. Roligt, o viktigt, att vi blir fler! :-)
    Här är vi extra noga med att vissa varor är ekologsika/fairtrade. Det gäller tex kaffe o bananer. För där kan det vara så enormt stor skillnad mellan det o besprutat.
    Här försöker vi också tänka bra o nyttig bas. Man kommer långt på det. Mycket rotfruker, och grönsaker o frukt efter säsong.Vi försöker så långt det går undivka det vi inte kan stå för, och det ger verkligen livskvalité. Vi har lyckan att bla ha egna höns och får.
    Och sen en önskan till alla som handlar av bekanta eller lokalt. Köp det vitt! Gynna de som arbetar seriöst, och vill se en både ekologiskt och ekonomiskt mer hållbar framtid.
    Lycka till!
    Mvh
    Maria

    SvaraRadera
  32. Om du läser Vi i villa som kom igår så står det om rengöringsmedel och miljövänligt. De rekommenderar det som svan- och svalanmärkt med mera. De rekommenderar grönsåpa istället för tvättnötter då tvättnötter kommer från "exotiska länder" å grönsåpa från våra skogar : )
    Kramiz moster : )

    SvaraRadera
  33. Hej! Tack för en jättemysig blogg. Nu till dina funderingar om miljömärkt mm. Alla diskmedel och tvättmedel med miljömärkning är lika bra. Grumme är inte bäst. Ta det som du tycker är bäst bara det är miljömärkt. Krav odlat är inte alltid bäst för miljön, Tänk på varifrån tex grönsakerna kommer, hur lång de har åkt etc.Jag köper däremot alltid kravodlade bananer, de finns ju ändå inte i sverige. Mycket godare dessutom. Det bästa är att köpa efter sässong och svenska är nästan alltid bäst för oss i sverige.Men Svenska tomater tex ska du inte köpa på vintern för de har odlats i växthus med mycket energi åtgång. Torka tvätten ute. Klipp gräset med handjagare. Cykla o gå så mycket det går. Hej från mig. Lina

    SvaraRadera
  34. Halsbo hage i Drängsered är nog det närmaste jag kan komma på. De säljer till ICA i Hyltebruk bland annat så det kanske finns nämre?

    Linwin

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra