28 mars 2010

Lavendel, rosmarin och oregano

Idag var vi ett gäng tjejer som varit på Bomässa i Värnamo, anledning vi åkte var att Mija från Bygglov var där.
På vägen hem svängde vi förbi Blomsterlandet och lite smått och gott fick följa med hem.
Köpte ett Rosmarin träd, lavendel och oregano..
Det doftade helt ljuvligt när jag tog ur dom ur påse.
Vad ska man tänka på så att Lavedel klarar sig?
Här tillsammans med Mija, det var verkligen underbart att höra henne.
Tycker att hon har underbara idéer.

Lite vårtecken från de mörka skogarna i småland...

Ha en fortsatt mysig söndag!

17 kommentarer :

  1. Hej vad kul att få se dig i nästan helbild. Jag har ju inte visat mig ännu...kanske det blir någon gång. Rätt kul att få ett ansikte.
    Du frågade om lavendel och den trivs inte innomhus just nu. Min ställde jag ut på glasverandan och där verkar den som den trivs. Hoppas du klarar dina fina växter innomhus ändå.
    Ha det så gott kramis Anna

    SvaraRadera
  2. Jag hat börjat plantera om de örter jag köper i affären och några överlever! (de som säljs ngt billigt för snabb konsumtion)!
    Rosmarin - perenn och ståtlig- fick vi häromdagen för trogen tjänst (jag tittar till grannars hus när de åker bort, om jag kan)!
    :)

    SvaraRadera
  3. Vad fint med alla kryddor du planterat! :) Själv är jag urkass på att få kryddväxter att överleva inomhus, förutom rosmarin som är rätt tacksam. Några råd har jag inte att ge tyvärr.

    Kul att du träffat Mija (älskar bygglovsgänget) och hoppas mässan var givande!!

    Söndagskramar Linda

    SvaraRadera
  4. Hej!!!
    Jisses, vilka fina saker du fått tag på;o) Vill haaaaaaaaaa....
    Postskåpet och kartorna är ju så snyggt!!!! Vi körde förbi Värnamo idag....hade inte en aning om att det var bomässa!!! Kan tänka mig att det var trevligt!!

    Ha det bäst!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Oj va kul att du har träffat Mija, hon är verkligen toppen!
    Vilka fina plantor du fick med dig hem...älskar ha rosmarin i mina rätter!
    Ha en mysig kväll nu och en jätte bra vecka!
    Kram
    Magdalena

    SvaraRadera
  6. Spännande med mässa, och roligt att du fick foto på dig och Mija. Jättefin plantering har du gjort, doftar ljuvligt hos dig nu.
    Ha en bra start på påskveckan
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att lavendel brukar vara lätta att klara, men å andra sidan brukar jag inte ha dem inomhus, bara ute i solen på sommaren. Då r det bara sol och vatten, och så klarar de sig själva bra!

    SvaraRadera
  8. Härligt med doftande kryddor. Det är bara synd att de man köper i affären inte klarar sig något vidare. Såg kommentaren om att plantera om dem, det tror jag kan vara en bra idé. Rosmarin vet jag är tålig, men att den måste duschas annars torkar den. Lavendel vet jag inget om, tyvärr.
    Ha det bäst!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  9. Så härligt med nya växter! Lavendel som luktar så gott.. jag köpte det förra våren men fick den aldrig att blomma, men som sagt- jag har inga gröna fingrar heller!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  10. lavendel är så vackert.
    jag har en på köksbänken och den kräver MASSOR av vatten. jag vattnar den varje dag och där har den stått nu i snart 3 veckor!
    älskar den grågröna färgen!

    rolig utflykt ni varit på!!

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  11. Kan riktigt känna dofterna !! Visst har Mija , många fina ideer . Jag har faktiskt haft hennes mamma som batiklärare en gång i tiden . Dom är från Lomma , precis som jag . Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Wow vilket skåp!!! Det hade jag också blivit svettig av att sitta och vänta på..*ler*...
    Vilken lycka, det är inte många som har ett sånt!!

    Vad gav Mija Kinning för goda råd? Jag tycker också hon är underbar! Så himla snyggt blir allt som kommer i hennes väg...

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hejsan!

    Vad kul med mässa och vad roligt att träffa Mija, gillar också henne!

    Och sen bara jag dööör när jag ser ditt skåp här i förra inlägget!!! Lyckliga dig, jag är inget avundsjuk alls, hihi.

    Ha en trevlig kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  14. Hej Sandra! Kul att du var i min hemstad ; ) Men nä, jag var inte där själv på Bomässan alltså..
    ÅH! Vad kul å se dig i helbild..
    Härliga vårtecken du visar.. Min stora kille tog ut sin waveboard idag. Tyckte jag var ett vårtecken.. Jag stod med och tittade på lavendeln och rosmarinen på stam i förgår.. Köpte lite ute blommor istället. Men jag har faktiskt grunnat på dom idag. Får väll ta mig en sväng ner imorron igen..

    Ha det gott!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  15. Underbart med kryddor...ljuvlig doft!!

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  16. Kul med inspiration!
    Min lavendel trivs superbra i ett mycket soligt fönster, och rejält med vatten då och då. Lycka till!
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  17. Hej och tack för grattis!! Ja du må tro att jag är exalterad - en egen systemkamera...wow...skall bli så kul att lära mig och utveckla mitt foto!

    Vilken spännande helg du har haft! Lavendel har jag ingen stor erfarenhet av men Örtkryddor är underbara.. vissa är så lätta att sprida exempelvis oregano.. en enda lite kruka har rotat sig på landet och nu har jag spridit ut den över allt och till grannarna och det bara växer och växer..
    Ha det gott, snart påsk. Hälsningar Monica

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra