22 mars 2010

Gamla vackra skolkartor

I onsdags svängde jag snabbt förbi vår lokala loppis för att se om det fanns något av intresse.
De flesta av gångerna man är där brukar jag komma hem tomhänt, men inte denna dag.
På ett bord såg jag två rullar och jag sprang nästan fram för att se om det kunde vara det jag länge länge hoppas på att finna.
Tror det eller ej, för det gjorde knappt jag, var det äntligen gamla skolkartor...
Jag tog dem utan att kolla vilka länder det var över, skicket eller priset.
De skulle bara följa med hem.

Vilken chock jag fick när jag så priset, det var så billiga att det knappt var sant.
Det blev såklart en del ommöblering här hemma eftersom dessa kartor är rätt stora och det var inte lätt att hitta en vägg där de passar.
Kartan är från 1868 och har en helt underbar platina.
När jag var i Moheda sist hittade jag 3 st skoläster, ett av dem fick hitta hit.
Mitt vita bord fick flytta hit och sedan tyckte jag att min gamla resväskor skulle passa utmärkt här.
Mina grön,blå sifoner plockar upp allt annat grönt som jag har i rummet.
Här kan ni även se lampfoten som fick behålla sin gröna färg.
Ska nu bara hitta en snygg lampa att ha där, den som hänger nu var ett test.
Men jag är inte säker att den passar, få tänka på det.
Jag hittade en karta till men den visar jag en annan dag..

Kram i massor

39 kommentarer :

  1. Ohhh vilken lycka att hitta en sån vacker karat, och billigt dessutom !! Sååå fint du har det..och jag tycker att lampfoten och lampan passar så bra ihop..
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  2. Men...karta ska det ju vara, slant visst lite på tangenterna...

    SvaraRadera
  3. Hej Sandra!

    Men du din lilla turgumma, vilket superfynd du har gjort! Kartan är underbart fin och så vackert du har arrangerat kring bordet.

    Ha en bra dag!
    Kram Marie

    Ps. Det hade varit jättekul om vi hade kunnat träffas framöver!!!

    SvaraRadera
  4. Vem hittar sånt där???? Och var??? Åh, vad snygg den var!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Så läckert sandra!!

    O om du inte vet bart du ska göra hän den andra så skulle den passa rikttigt fint övanför min soffa..tihi...

    Hoppas att du får en bar start på veckan!!
    Kramar Elin

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Vilka fynd du gjorde.
    Ibland har man tur...
    Vad fint du har hemma, jag hittade just till din blogg och ska nu "flanera" runt lite mer här.
    Ha en superskön måndag!
    Rose-Marie

    SvaraRadera
  7. OMGosh Sandra! Nu blir nästan jag som inte ens har anlag för avundjuka, nästan lite småsur och grön.... Vilket fynd!!!!! Helt underbart! Och det ser så fint ut hemma!!!! Grattis gumman! ox Mon

    SvaraRadera
  8. Åhh lyckliga du, som hittade dom där och till en billih peng också...
    Det blev så snyggt med ommöbleringen, allt passar så bra ihop.

    Ha en bra dag
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Men vilken fin och vacker gammal karta du hittat och dessutom billigt!!

    Tror det finns de som skulle betala betydligt mer för en sådan fin karta...

    Jag längtar tills Moheda öppnar, då ska jag definitivt ta en sväng dit!! :)

    Jättefint med ommöbleringen och de passande resväskorna.

    Kram kram
    Linda

    SvaraRadera
  10. Åh va roligt att du hittade kartor Sandra!
    Så glad för din skull!
    Det blev jätte fint i din hörna..
    ha en fin dag..
    Kram Anna Mylovelythings

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Sandra!
    Vilket kap att hitta en sån vacker karta på loppis!! Vilken turgumma du är:)

    Vad fint den passar ihop med bordet, lampan, sifonerna, ja ALLT:)

    Ha en bra dag och en trevlig vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  12. Läckert!!

    Jag fick bilderna på cd via Tommy innan jul, det är han som har dem så kolla med honom! Det är kul att ha dem kvar och att kunna jämföra med hur det såg ut då....

    Jag tittar ofta in hos dig, men tiden att kommentera räcker inte till som man vill längre...Jag har fått inse att jag får vara nöjd om jag kan uppdatera egna bloggen ibland och att skriva hos andra nån gång då och då....

    Ha en härlig dag! Kram!

    SvaraRadera
  13. Den var vacker!
    Visst blir man lycklig när man hittar just det där guldkornet man letat efter?!

    Köpte tidningen i Fredags och såg reportaget.Kanonfint!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  14. Superfin karta! Jag gillar oxå kartor av alla de slag - drömmen är en riktigt vacker jordglob.

    Superfin blogg har du!

    kramkram/Sara

    SvaraRadera
  15. Vilken tur du hade som hittade kartor, det har jag aldrig sett på våran loppis. Den blev så vacker på väggen och bordet och allt annat passar så bra ihop.
    Du är så duktig att få till det!!
    Kram på dig
    Raina

    SvaraRadera
  16. Åh Sandra !!! Vilken tur du hade ! Så fint den passar hemma hos dig ! Du har verkligen arrangerat det såå fint ! Grattis till fyndet . Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

    SvaraRadera
  17. Jösses vilken flax du har, blev jättefint tillsammans!

    kram Mia

    SvaraRadera
  18. Heej sandra!
    Åå, vilka snygga bilder!
    Älskar den stoora tavlan, supersnygg!
    HA det bra vännen!
    Kraaam Alice ♥

    SvaraRadera
  19. men du, vilket fynd :D och så fint d blev ! kram

    SvaraRadera
  20. Hej Sandra, vilken underbar gammal karta du funnit, vilken tur att det var du som hittade den som har vett att tycka om den och vårda den. den blev såå fin hos dig i ditt fina hem.
    kram på dig/ingela.

    SvaraRadera
  21. Hej Sandra,
    vilken lycka att hitta dessa kartor, de kommer garanterat till sin rätt i ert fina hus.

    Det som är tråkigt hemma hos oss är att vi har lite väggyta?! så jag har massor av fint som jag skulle vilja hänga upp, men som jag inte har någon vägg till.

    Ha en fin vecka, hälsningar monica

    SvaraRadera
  22. Grattis till ditt fina fynd!
    Så läckert det blev efter din om möblering.

    Moheda!!! Som jag längtar dit....
    Dom öppnar ju snart och då skall jag och en kompis åka dit och fynda.

    Ha en skön vecka
    Kramisar Jeanette

    SvaraRadera
  23. Jag är också väldigt stolt över de kartor jag har hemma. Vet inte riktigt varför men det är det finaste i huset just nu :)

    Fint arrangerat!

    Kram Annika

    SvaraRadera
  24. Hej Sandra!
    I love your finds...everything looks so beautiful.
    So nice to visit your blog!
    Have a lovely day,
    Li :-)

    SvaraRadera
  25. Vilket fynd och tillsammans med dina andra vackra saker...underbart!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  26. LOVE IT!!!
    Jag har en riktig förkärlek för såna saker.
    Den är bara perfekt!

    Puss i natten till dig hjärtat..:)

    SvaraRadera
  27. Hello Sandra, do you remeber your post "welcome in my kitchen" ? It's my favorite b'cause I understand what did you write :) But at all I want to say you have beautiful blog, wanderful photos and you are amazing with everything you create :)

    SvaraRadera
  28. Ibland har man tur, det hade du den dagen. Din karta är jättefin, det syns att den är gammal. Såna är inte lätt och hitta, så hel också. Du har gjort en jättefin hörna.
    Ha en bra dag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  29. Nääää...vilket fynd! Tänk att hitta sådana, och billigt dessutom! Vilken lycka!

    Ha det gott!
    Carina

    SvaraRadera
  30. Vilka fynd! Det är lycka det =) Superfint. Ha en bra vecka!

    Kram
    Therese

    SvaraRadera
  31. missade mässan i Brösarp tyvärr, var iväg och jobbade.. men mina utsända paparazzis meddelade att det dignade av underbara saker.. som vanligt.. såklart!!
    vilket fint blått ljus på dina bilder.. gyning?
    ha en underbar vecka
    Magnus

    SvaraRadera
  32. Herlig bilder med mange vakre skatter og detaljer. Takk for titten og fortsatt fin dag til deg fra Maliva

    SvaraRadera
  33. Hej hopp vännen!!

    Klart att vi måste ses någon dag!! Frågan är bara ..var, när, HUR..ti-hi...eller hur!!? =)

    Super fin karta du hittat....& arrangerat kring!!

    Här har det regnat i går och i dag...så jag åkte och hyrde 3 *Malin filmer* (romantik, sorgligt och humor) och 1 kg godis...( nyöppnings erbjudande)...ti-hi...

    Mysigt!!! =) Önskar dig och de dina en underbar vecka!!

    Många kramar Malin

    SvaraRadera
  34. Men vilket härligt fynd! Underbart! Gillar det där upptäcksresartemat som det blev lite av där i hörnan!

    SvaraRadera
  35. Superfin karta!

    Visst bultar hjärtat lite extra när man hittar något man verkligen faller för.
    Min gamla barndomsgranne bor i Anderstorp fast det var väääldigt längesedan vi sågs nu.

    Kram kram Pia

    SvaraRadera
  36. wow vilket fynd!!! vilken lycka och så fiiiint det blev!!

    (tack för uppmuntrande ord...!)

    kram kram!

    SvaraRadera
  37. Å så inspirerande här är!
    /Lina

    SvaraRadera
  38. Funderade på om vi ska dra i hop ett gäng och åka till ett ställe mot Vetlanda hållet och göra ett smycke i glas fusing!! Man bränner i hop lite glasbitar till ett smycke!! =)

    Eller åka i väg och göra ngt annat mys...va tror du!!??

    kramelikram

    SvaraRadera
  39. Så fint och påhittigt du arrangerar saker! Jättefina bilder från ert hem. Jag tittar gärna in här igen.

    Kram Outi

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra