12 januari 2020

VÅRT SOVRUM

Wow äntligen fick jag tummen ur att göra ett inlägg om vårt sovrum , som målades om under våren 2019.
Rummet var innan helt vitt, men jag var inte nöjd med känslan jag fick när jag steg in i rummet.
Det som är viktigt för mig är att ett lugn ska infinna sig när jag stiger in i rummet och valet av kulör föll på grönt.
Grönt är för mig och säkert många andra , är en färg som får en att tänka på naturen,skogen osv och där finner jag mitt lugn.
Nästa steg: vilken kulör av grönt ska man välja och jag hade bestämt mig för att dela upp rummet i två olika kulörer,
Anledningen beror på att vi har bröstpanel i hela rummet, så en mörkare nyans nertill och en ljusare upptill.
Dock ville jag knyta samman den mörka med den ljusa och då valde jag att måla in snickerierna i den mörka nyansen.

Så valet föll på Kubel Green Forest som det ljusa valet, alltså den översta kulören.
Bröstpanlen och snickerier målades med Back to the Roots.
Båda kulörerna kommer från Nordsjö.

Som alltid när man väljer två olika färger blir det så mycket svårare att måla om och dessutom måla in snickerierna.
Klibbigt och det tog såklart längre tid än vad man tror, dessutom målar jag lite i taget.
Måla om allt direkt blir oftast ett för stort projekt för mig och då gör jag det inte.
En vägg i taget fungerar alldeles utmärkt.

Vår säng är en gammal utdragssoffa och det var en möbel jag och min man köpte tillsammans till vår första gemensamma lägenhet.
Den är stor och tar mycket energi, så jag valde att måla in den i samma kulör som bröstpanel och känner mig riktigt nöjd med resultatet.
Den är där som en centerpiece, men ändå inte.
Ovanför sängen hänger en krans som jag har gjort av olivkvistar från våra olivträd, något enkelt som inte tar för mycket uppmärksamhet men ändå finns där.

Som en stilbrytare har jag valt gamla runda mässingslampor som jag har köpt hos
@retro5070 som ligger i Limmared.
Eftersom våran säng är hög i kanterna , har jag valt gamla höga industripallar som sängbord.
Jag kan dock medge att vi har i vanliga fall ingen glasvas med blomma i på bordet, det var endast för styling.

Hyllan satt på samma ställe innan vi målade om, men jag tyckte att om den fortsatte vara vit skulle det bara vara den som syntes.
Så för att knyta samman mörkt med ljus, valde jag att måla den samma som bröstpanelen.
En tanke med sovrummet är också att det inte ska vara för mycket saker som pockar på uppmärksamhet, utan få utvalda saker.
På hyllan finns en Fredskalla som ska vara luftrenare, en liten glob med japanska motiv, ett doftljus och två prints som jag har fotograferat från Paris och skrivit ut dem på ett Fine Art Papper hos Crimson.

Min Dr Westerlund förvaras i sovrummet under vintern, dock väldigt ranglig.
I födelsedagspresent fick jag pengar och jag bestämde mig för att köpa en ljusstake med tving från Våges 

En sak som är kvart att fixa till rummet är nya gardiner, ska försöka fixa det under våren.
Visar er när det är klart.

Tyvärr har vi inga bra garderober i sovrummet och byrån som vi hade innan passade inte in med de nya färgerna.
Tur nog hade en kompis,kompis en till salu och den var perfekt för rummet.
På den har jag loppisfynd förutom den gamla asken som kommer från min mans mormor.

Sovrummet är stort nog för att få plats en liten soffa som jag fick av mina grannar när de skulle tömma sitt hus.
Verkligen en perfekt plats för att få lugn och ro.










Det blev en hel del bilder och hoppas ni har blivit inspirerade.
Jag har verkligen hittat det lugn som jag eftersträvade och som jag skrev innan är det gardiner som fattas och jag på en sak till.
En stor matta.

Kram
Sandra

3 kommentarer :

  1. Wow Sandra for ett herlig sover rom
    helt etter min smak
    ønsker deg en vakker dag
    klem Eli:)

    SvaraRadera
  2. Jättefint, ombonat och lugnt!�� Grönt är skönt!��
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. replica bags vuitton Website b9p31f3c36 best replica ysl bags replica kipling bags replica hermes handbags u6z81j4x50 replica bags joy replica bags supplier navigate to this web-site x0y15z9z49 replica bags supplier

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra