20 januari 2020

I ANDRA HAND

Vårt hem är en mix av olika stilar, men den röda tråden genom hela hemmet är att de flesta av våra möbler och ting har en historia.
De har varit med om något innan de kom hem till oss, många av dem har man ingen aning om var de har befunnit sig.
Men det finns vissa möbler och saker som är förknippad med ens egen historia och de får en att minnas de människor som inte längre finns i ens närhet.
Tillexempel är sekretären på bilden en möbel som har funnits hos min mormor och morfar och i helgen plockade jag upp en stor snäcka från förrådet som också kommer från mina morföräldrars hem.
Jag har sett hos en av mina blogg favoriter Sofia Wood att hon har så fina snäckor och kände att det skulle vara fint att plocka upp min.
Dock skriver Sofia i ett inlägg om att man ska tänka till innan man plockar eller köper snäckor enligt
WWF.

”Vi på WWF uppmanar alla som reser att undvika att köpa snäckor, plocka med sig snäckor och allmänt uppmuntra till att snäckor hamnar någon annanstans än i naturen. För det första så är snäckor, hur döda de än må verka när de ligger på stranden i ibland faktiskt levande och även viktiga levnadsplatser för andra arter som är viktiga för ekosystemen. Dessutom pågår en handel med snäckor som riskerar vissa arters utrotning, och även rubbning av de känsliga ekosystemen kring korallrev som redan idag är satta under stor press. Det är också därför handel med vissa snäckor är internationellt förbjudna i vissa fall, och att det kan vara straffbart att införa de i Sverige och EU. För att kunna få sälja en snäcka behövs certifikat, något som sällan finns”

Som jag skrev ovan gillar jag att handla på loppis och har gjort så sedan min ungdom och tycker det är roligt att finna saker som är unika och gör hemmet mer personligt.
Så allt som visas på bilden är antingen ärvt eller inhandlat i andra hand.


Den runda asken är vad jag kom hem med efter min senaste runda, jag köpte rökelse och behövde någonstans att placera dem.
Kram
Sandra

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra