4 januari 2013

Från Början Till Slut....

..på vår köksrenoveringsresa tänkte jag sammafatta i två inlägg.
För två år sedan bestämde vi oss för att renovera köket pga att det var alldeles för litet, många tankar och idéer fanns men att det skulle ta så lång tid trodde jag absolut inte.
Men allt finns dokumenterat här på bloggen och det blev 52 inlägg om det.
 
Bilden ovan och denna bild visar hur det såg ut innan renoveringen.
Vi har inte ändrat vattnet och spisens ställe
GOLVET
Hittade jag i två st lador och kommer från 1800 talet, vi tog hem det och det låg på tork i vår matsal i ca 3 mån

Vi hade en snickare som la golvet åt oss.

Slipat och målat med linoljefärg.
 
FÖNSTER
Fönsterna är specialbeställda och sitter på samma plats som de gamla men flyttades upp ca 15 cm.
KÖPMANSDISK
Det jag mest av allt önskade i vårt kök och det var en stor lycka när den kom på plats.
KÖKSÖN
Är tillverkad av en väns morfar och är en favorit i köket, använder den varje dag.
SKAFFERIET
Gjordes där en garderob hade stått innan och vi satte dit två st gamla veranda dörrar.
Hela skafferiet är byggt av golvplank som blev över från golvet.
KAKEL
De vita kommer från Dekora och de mönstrade kommer från Franska kakelbutiken.
ÖPPNA HYLLOR
Har även dessa byggts av gamla golvplank och den gamla torkställningen har jag köpt av Pernilles.com

TALLRIKSHYLLOR
Har tillverkats av en väns morfar och är två st som jag har satt ihop till en, har har jag satt mitt svart vita favoritporslin

BETONGBÄNKSKIVOR
Har vi gjutit själva och sedan lackat.
GAMMALT ÖVERSKÅP
 
HYLLPLAN
Valde att ha öppna hyllor ovanför diskbänken.
Hyllplanen är gamla golvplank och konsollerna är gamla gjutjärnskonsoller som har suttit under handfat.
RÅA HÖRNA
Vi knackade fram den gamla murstocken och putsade väggen in till.
På golvet la vi en bit av marrakech kakel och det finns en dröm att sätta en kamin här, men budgeten tillät det inte.
GAMMAL VEDLÅR
Hade hittat en gammal vedlår med skåp i en lada som vi gjorde om och satte in så att den passade inredningen


Vill ni läsa mer hur vi gick tillväga eller vad vi har använt för färg material osv då ska ni klicka på bilden i
HÖGERSPALTEN
där det står
KÖKSRENOVERING
då kommer alla inlägg upp som handlar om renoveringen.

Då var det första fredagen på det här året och det händer inte mycket här hemma, man ska nog försöka hitta tillbaka till vardagen snart men först helg!

Skön Helg!
kram
sandra
 
 



20 kommentarer :

  1. Det är så vackert så man gråter nästan! Tack för att du delar med dig :) Om jag nånsin får renovera till ett drömkök (får bli i ett annat hus) så ska jag kika in här och inspireras, ni har det helt fantastiskt fint.

    Ha en toppendag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  2. WOW! For et kjøkken! Stor inspirasjon:) Jeg vet at det er mye jobb med å renovere dette rommet..

    SvaraRadera
  3. Vilket imponerande jobb ni gjort! Alla finurliga lösningar och att inte allt måste kosta så förtvivlat mycket för att nå ett så himla fint resultat är så skönt att se! Tack för att du delar med dig av all inspiration och fina tips!
    Ha en finfin fredag, kram Monica

    SvaraRadera
  4. Hej fina Sandra! Vilken härlig förvandling vilken kreativitet....o jag har ju fått den äran att se köket LIVE det är helt underbart.....Ha en fin helg stor kram från Maja

    SvaraRadera
  5. Vilket jobb, men det blev ju himlans snyggt! Och så kul att ni använt gammalt och fixat till. Det gillar jag! Gott nytt!

    SvaraRadera
  6. Det är så otroligt vackert!!
    Och ni har varit sååå duktiga.. :)
    Tycker det är så underbart att ni använt mycket gamla saker och löst det på ett härligt sätt.
    Det är så kreativt och och resultatet är fantastiskt!
    Ett riktigt drömkök!!

    ha nu en mysig helg!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  7. Sandra, you write a nice blog! There is so much inspiration! I'm glad I came here. I love it! Regards
    Dominica

    SvaraRadera
  8. Det är helt fantastiskt!!!
    Är så imponerad över hur ni verkligen har gjort allt själva och efter egna tankar!
    Kram malin

    SvaraRadera
  9. Hejsan!

    Så himla fint! Ett riktigt drömkök. Din köpmandisk med tallrikshyllorna ovanför är heeelt underbara!

    Ha en fin fredagkväll.
    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  10. Vilket jobb ni lagt ner, men så blev det kanonbra och snyggt med..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  11. Ert kök är fantastiskt vackert och så eget! Coolt och jag älskar det, d vet du!
    Hoppas vi hinner ses snart, jag gör inte så mkt......

    Kram & puss

    SvaraRadera
  12. Åh så himla fint kök ni har. så roligt att få välja helt från början och utforma det precis som man vill ha det:)
    Ha en bra kväll. Kram Jennie

    SvaraRadera
  13. Utrolig fint kjøkken! Kjøpmannsdisken er helt rå!! Morsomt å se før og etter bilder - for en forskjell!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  14. Hej Sandra
    jisses,snacka om att ha GOD SMAK .........mycket fint :)¨
    å missa nu inte....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  15. Vilket underbart vackert kök...sitter här och njuter av dina bilder!

    SvaraRadera
  16. Du har verkligen ett öga för detaljer! Så snyggt!

    Vi har precis börjat vår resa, följ gärna med:http://kitchen-bitchen.blogspot.se/ Vårt nya kök kommer ligga i gamla vardagsrummet och badrummet så vi måste tänka nytt, alltifrån el, vatten och allt annat som ska till. Men det är så spännande. Vi ska också ha (delvis) gjutna betongsbänkskivor och jag undrar om du kan berätta varför ni valde att lacka? Funderar vad som är bäst; lacka vaxa eller olja....?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Beautiful pictures and nice ideas for our old house :)

    SvaraRadera
  18. hej sandra!

    jag tyckte att jag kände igen ditt kök??...och ¨så kom jag på det, visst är det ditt "GAMLA kök" som är med i "Ljust och Lantligt" av Anna Örnberg!

    -hi hi lustigt, tyckter att även det såg/ser väldigt trevligt ut ;-)

    mvh Mia

    SvaraRadera
  19. vackra gamla golv & pardörren in till skafferiet! Vilket jobb ni har gjort! renovering, man önskade att det fanns mer tid, tar längre tid än vad man tror när man måste få ihop vardagspusslet oxå, jag längtar ihjääl mig till vårat hus!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra