8 april 2016

VI FIRAR....

Det är redan fredag och det känns skönt.
I veckan bakade jag mellan sonens favorit kaka
Kärleksmums, en snabb, smidig och väldigt god kaka att göra och äta.
Jag är väldigt förtjust i matbilder där det inte ser perfekt ut så jag tänkte att jag
skulle testa göra några när jag ändå hade alla ingredienser ute.
Svårt att få allt att se gå tillsammans och varje liten millimeter räknas. 




Kärleksmumsen hamnade direkt i frysen efter bakning för att ätas imorgon
då vår goding ska ha sitt 7 års kalas.
Han fyller dock idag och kommer att firas hela helgen.

Ha en fin helg
!
Kram
Sandra


6 april 2016

TEAK HAR FLYTTAT UPP


Precis efter jul plockade jag upp en teak skänk som har stått i källaren sedan vi flyttade in i huset
för 10 år sedan.
Det är ett arvegods och jag är väldigt tacksam över att jag inte målade den vit när jag hade min allt ska
vara vitt då vi flyttade in.
Har alltid tyckt om skänken och tyckt det varit synd att den ska vara i källaren.
Nu fick den komma upp och kände att den blev perfekt som tv bänk.
Skåpet med tv är ett hemmabygge.
Fåtöljer köpte jag för några år sedan men tyvärr kändes de helt fel, dock gillade jag dem så de fick också husera
i källaren.
Tillsammans med skänken passar de alldeles utmärkt.

Alltid vackert med sticklingar i gamla glasflaskor.

Kram
Sandra

5 april 2016

VÅRT BADRUM

Förra året någon gång i januari startade vi renoveringen av vårt badrum på bottenvåningen.
Senast det renoverades var på slutet av 70 talet och kan säga att det syntes.
Det var lila klinker och kakel med vita solar på, vi har under de 10 åren som vi har ägt huset tänkt att renovera det många gånger men något annat har alltid kommit i vägen.
I december 2015 stod det i alla fall klart och skillnaden är enorm.

Vi valde att köra på säkra kort som håller i många många år.
Vitt kakel 15 x 15cm med en mörk fog i hela badrummet förutom på en vägg där vi har satt
träplank som vi har köpt från en lokal såg.
Vi har inte gjort något med dem utan det har moder jord stått för.
Bakom planken finns en rejäl luftspalt, så de inte sitter direkt på själva väggen.
Själva handfatshållaren eller vad man ska kalla det, kom min kära vän
Caroline Ek på.
En fortsättning av väggen.
Den är gjort av ca 100 år gamla plank, under sitter en rostig plåtskiva som får
agera hylla.
Klinker och kakel är köpt på Dekora.

Spegeln kommer från Lily o Oscar.
Handfat och kran kommer från Svedbergs och vi köpte dem plus duschväggar och toalett på deras
utförsäljning som äger rum två gånger om året.

Badrummet är inrett väldigt sparsmakat och vi känner oss kanon nöjda.

Kram
Sandra

4 april 2016

VI TAR VÄL KÖKET IGEN

Brukar skriva det lite då och då att det finns nog inte en vrå i detta hus som inte har fotograferats vilket egentligen kanske inte helt sant.
Då källaren, tvättstuga och barnens rum har nog aldrig visats men vem vet en dag kanske det händer.
Får nog fixa i ordning dem först bara, barnens rum är på G eller rättare sagt det finns en tanke
att fixa dem.
Köket är dock väldokumenterat fast kanske inte i just denna vinkeln.
Det ser dock samma ut det finns ingen tid över att ändra om hela tiden och
ska jag vara ärlig är det väldigt skönt.
Men lusten kommer lite smygande ibland, men det händer inget.


Plockade upp Dr.Westerlund från källaren och gav den ny jord och en hink att växa i.
Om någon månad när det inte blir så kallt på nätterna får den flytta ut på glasverandan.

Kram
Sandra

3 april 2016

HETT

Jag tycker att gröna växter tillför så mycket i inredningen , den ger den liv.
Nu är de så kallade Tantblommorna hetare än hetast och det är något jag själv
gillar skarpt.
Monstera är en favorit på grund av sina stora blad och yviga växtsätt.

Kram och God Kväll
!
Sandra

1 april 2016

VACKRA SKUGGOR

Påsklovet lider mot sitt slut och vi har varit iväg och åkt skidor och snowboard i Branäs.
Kom hem sent igår kväll och det var skönt att vakna till solens strålar, vi hade tyvärr otur med vädret
uppe i fjället.
Dagen idag har gått i slow motion men vi har njutit av solens strålar.

Det blev allt en kaffe i solen och dottern hittade snödroppar i trädgården.

Nu på eftermiddagen är det vackra skuggor på glasverandan.

Ha en fin helg
!
Kram
Sandra

28 mars 2016

TRÖTTNAR ALDRIG


Något som man aldrig tröttnar på, vackra blomster.

KRam
Sandra

27 mars 2016

FORTSATT FIN PÅSK

Ha en fortsatt fin påsk

Kram
Sandra

26 mars 2016

GLAD PÅSK



ÖNSKAR ER EN RIKTIGT SKÖN OCH HÄRLIG PÅSK
!
KRAM
SANDRA

25 mars 2016

DEN KOMMANDE VÅREN

Byggde upp detta stilleben för en skoluppgift.
Det ska representera den kommande våren.


Önskar
Er En Fin
Långfredag
!
Kram
Sandra

24 mars 2016

PÅSKRIS


Som sagt så det påskvecka och idag sista dagen innan ett skönt påsklov.
Det är väldigt fattigt på påskpynt hos oss men ris kommer det in varje år.
I år unnande jag mig att köpa nya fjädrar som går i en smutsrosa ton.
De är köpta på Två Stolar i Gnosjö.

Önskar Er en Fin Skärtorsdag
!
Kram
Sandra

23 mars 2016

FÖR GODA FÖR ATT MOTSTÅ

Det är påskvecka och kan väl erkänna att det syns knappt i vårt hem, men det har kommit upp
fjädrar och för mig räcker det gott och väl.
Barnen gör påsk pyssel i skolan som får stå framme.
Vår påskafton firas med vänner där det ingår en obligarorisk påskäggs jakt.

En sak som jag älskar med påsken är Anton Bergs stora marsipanägg.
Något jag unnar mig där jag i vanliga fall inte äter godis men dessa motstår jag inte.


Kram
Sandra

22 mars 2016

HIPP HIPP HURRA

Idag för 4 år sedan kom vår minsting till världen, dock är hon ingen minsting längre utan börjar bli
stora tjejen.


Det är rosa, prinssessor och klänningar som gäller för hela
slanten.



Kram
Sandra

18 mars 2016

BÅDE FÖR ÖGA OCH KROPP

Det är dags för en ny fredag och helgen står för dörren.
Den här helgen kommer bestå av att fira våran blivande 4 åring, så det blir rosa och prinsessor så det står härliga till.
Söndagen ska jag ut och fotografera.

I dessa sjukdomstider och brist på solljus fast den har visat sig en del den här veckan så är det gott boosta sig med gröna ting.
Både för ögat och kroppen.
Hemma startar jag dagen med ett glas pressad citron eller lime utspätt med vatten, för att rensa njurarna.
Sedan blir det en mixad avokado med lite pressad citron och kokosolja i den hallon, nötter, frön och kokos.
Till detta en kopp te som jag gör på pressad citron, riven ingefära, honung, torkad fläder, frusen mynta och lite kokosolja.
En riktigt fräsch och god start på dagen.


Så vackra och går att använda istället för en blomma

Ha en god fredag och helg
!
Kram
Sandra

17 mars 2016

ETT SKÅP

Veckorna trillar på och det är snart påsk och samma känsla finns där alltid att livet går alldeles för fort.
Påsken är dock ingen högtid som vi direkt firar i vår familj mer än att sätta fjädrar i ris, äggjakt och umgås med nära och kära.

När vi renoverade vårt kök för ca 4 år sedan gjorde vi även om i matrummet och då gjorde mannen min ett skåp av kvistfritt furu, råspont som bakstycke och gamla fönster som dörrar.
Ett par gamla industrihjul för det lilla extra.
Tanken med skåpet var att förvar porslin och glas som man inte använder varje dag utan vid mer speciella tillfällen.
Längst upp finns min samling av gamla glas flaskor, kolvar, som gärna används som stilleben i olika delar i huset eller vid dukningar.

Längst ner är en salig röra av lite allt möjligt och hatten får väl vara pricken över i et.
Trots att jag sålt av massor av mitt gamla vita porslin som terriner, latteskålar och fat så finns de som verkligen ligger mig varmt och hjärtat kvar och de används.

Kram
Sandra



16 mars 2016

MINIMAL FÖRÄNDRING


Små små förändringar på matbordet, men en blomma i en glasflaska kan göra vilken människa
som helst glad, i alla fall mig.
Jag njuter av blommor och det gröna ger mig energi.
Det känns fräscht och krispigt.

Jag gillar tänket bakom Kinfolk, Slow living.
Jag har en del magasin från dem och deras kokbok och denna fick jag som en gåva.
Skön inspiration och så grymt läcker inredningsdetalj.
Det har börjat komma rötter ut mina sticklingar, den vänstra är från Dr Westerlund och till höger från ett
fikonträd.
Få se till att fixa jord så jag kan plantera dem.

Ha en go dag
!
Sandra

15 mars 2016

GAMLA GLASBURKAR

Gamla glasburkar kan man använda till mycket, de är såklart bara snygga som de är och samlar några stycken på en hylla eller på ett/i ett skåp skapar ett snyggt stilleben.
De kan fungerar som vas till snittblommor eller som här kruka där man låter jorden och rötter synas.

Grävde upp en tuva med snödroppar som jag placerade just i en glasburk och tillsammans skapar det ett vackert stilleben om att våren är på väg.

Kram
Sandra

14 mars 2016

FAMILY

Snapshots utan dess like, inget genomtänkt överhuvudtaget.
Spontant och kul.

Kram
Sandra

10 mars 2016

SÅ VACKRA

Kan inget annat än att älska ranunkler.

kram
sandra