23 maj 2016

ÄPPELKVISTAR

Man kan ju inte annat än säga att det är rejält vackert ute nu och det är så enkelt att bara plocka in några kvistar och även njuta av det inne.



Äppelträds kvistar förgyller ett hörn i vårt kök.

Kram
Sandra

22 maj 2016

KAFFEREP MED SJUSORTERS KAKOR

Solen skiner in genom fönstret och det är igen söndag kväll och en ny vecka står för dörren.
Denna veckan ska det sista avslutas med skolan och vi ska även ha en utställning i Jönköping, återkommer om detta senare i veckan.
Det har varit en hyfsat lugn helg och idag har jag haft en kär vän med familj på fika, det blev rabarber och aprikospaj.
Detta med fika är verkligen något svenskt och jag gillar det grymt mycket, det förgyller dagen, dock behöver det inte  innebära 7 sorters kakor.
Särskilt inte förrän själv som inte äter varken mjöl eller socker, dock kan alltid undantag göras.
Men jag kände att jag ville fotografera just en fika med sju sorters kakor.
Bad min mans släkting Britt hjälpa mig och jag byggde upp ett stilleben i hennes lilla söta glasveranda och vi åt av kakorna också.


Kaffekoppen och melitta kanna är Britts och det gamla kakfatet har jag fyndat på en loppis.


Njuta måsta man, annars rusar bara livet förbi en.
Gäller att stanna upp och se vad man har.

Kram
Sandra

21 maj 2016

RABARBER I BLOM

God lördag till er alla där ute, placerat mig framför datorn för att redigera några bilder.
Det börjar dra sig mot sitt slut för min utbildning, ett år är verkligen inte lång tid.
Våren är i full gång häggen och syren blommar och man börjar se liv i fröna som såddes för några veckor sedan.
Rabarberna växer så att det knakar och jag tycker det är extremt vackert att plocka in några som blommar.
Satt dem i vatten och ner i ett gammalt krus en skön mix i vårt kök.



Fortsatt skön lördag på Er.
Sandra

19 maj 2016

ENGELSKA VILLAN I RYFORS

Precis utanför Mullsjö ligger Ryfors, en plats som ligger fantastiskt vackert.
På denna plats finns Engelska Villan och inne i villan ligger ett mysigt café som har öppet på torsdagar och fredagar.
Jag och min klass var där och fikade idag och vi börjar alla inse att vi går mot slutet av utbildningen, vilket känns riktigt sorgligt då vi har kommit varandra nära.









Det blev allt en skön stund.

Kram
Sandra

18 maj 2016

ATT FÅ SKAPA STILLEBEN

Att få vara i en gammal lada, leta fram bord och stolar bland högar av ting som har ställts in för förvaring och sedan
bygga upp stilleben ger mig en skön känsla i hela kroppen, jag kommer tillfreds.
Att få skapa ger en ett lugn.

Skålar är från Olsen o Jensen och ljusstakar Tine K och de finns på Två Stolar i Gnosjö.
I glasburken har jag en snittblomma och bladpersilja.

Linnetyg som jag har köpt på metervara och rivit till servettstorlek, ju mer tvättar desto vackrare tyg.

Kram
Sandra

17 maj 2016

ALLMOGEGÅRDEN - SJÄLVHUSHÅLLNING OCH HÅLLBAR LIVSSTIL

För ca en månad sedan fick vår klass ett uppdrag att åka ut och fotografera Allmogegården
som ligger mellan Jönköping och Gränna till en folder för Mullsjö Folkhögskola.
Tillsammans ska de starta i januari 2017 en Småbrukarlinje som handlar om självhushållning och hållbar livsstil.
Gården drivs av Maria och Bengt och till sin hjälp har de volontärer från hela världen. 

Gården ligger enskilt och vackert beläget i natursköna Östra Vätterbranterna. Kulturmiljön präglas av blomsterrika hagmarker och slåtterängar,
små och flikiga, stenrika åkrar, stenmurar, odlingsrösen och gärdesgårdar.











Så här skriver de på sín hemsida
Klicka HÄR för att komma dit

Vi som driver Allmogegården heter Bengt och Maria. Vår strävan är att bruka gården på ett så hållbart sätt som
möjligt,
så att kommande generationer ska ha samma förutsättningar som vi, att leva av gården. Vi vill visa att det finns ett
hållbart alternativ till det moderna jordbruket och till dagens materiella och stressade liv.
Det går att leva gott på en liten gård om man bara har fokus på livskvalitet istället
för pengar, överkonsumtion och statusprylar.
Allmogegården brukas småskaligt, ekologisk och med stor hänsyn till såväl djur, människor och natur.
I stället för traktor använder vi våra hästar till mycket av arbetet på gården. 
Vi lever till största delen på självhushåll. Vi har kor, får, höns och grisar.
För oss är det viktigt att våra djur ska få ett så bra och, för dem, så naturligt liv som möjligt.
Vi odlar grönsaker, vall och och gamla sorters spannmål till eget mjöl.
Vi stävar efter ett hållbart och produktivt jordbruk på naturens villkor.
Vi använder gödsel från gårdens djur, växelbruk,
täckodling och samplantering för att bevara jorden mullhalt och bördighet
Det småskaliga och kulturellt förankrade jordbruket bygger på urgamla
odlartraditioner med generationer av erfarenheter
samtidigt som det är mer modernt än någonsin.
Det bygger på en effektiv resursanvändning och kretsloppstänkande som är en förutsättning
för ett hållbart jordbruk.
Vi arbetar också mycket med att restaurera och vårda kulturmiljön. Vårt mål är att återställa gården till
så som den såg ut före 1950.
Vi hugger ner granplanteringar och återställer slåtter-, hag- och ängsrmarker,
lagar stenmurar, sätter gärdsgårdar och hamlar träd etc.
 
Vi vill vara en levande kulturmiljögård dit barn och vuxna kan komma och uppleva det traditionella och kulturellt förankrade jordbruket och dess kulturmiljöer.
Till oss kan människor komma och uppleva en jordnära och
avspänd kontakt med djur och natur
och få en insikt i var maten kommer i från och dess betydelse.
Vi tar emot volontärer från hela världen, som vill lära sig mer om
hållbart jordbruk och självhushåll,
genom organisationen WWOOF.

Man fick sig en tankeställare när man var där om hur vi lever idag.
Vet inte om jag skulle vilja leva det livet fullt ut är nog lite för bekväm, men till viss del absolut.
Denna hysteri efter materiella ting och vårt köp och släng samhälle står en upp till halsen.
Ja det var verkligen några sköna timmar som vi spenderade där.



16 maj 2016

FANTASIN FLÖDAR

Vi fortsätter med bilder från min kommande portfolio för skolan.
Att vara i den fantastiska miljö fick verkligen fantasin att flöda, det var helt enkelt skit kul.

De coola kopparna har en elev Oscar Skyrman på Mullsjö folkhögskola gjort.

Kram
Sandra

13 maj 2016

DUKNING I LADA

Några veckor tillbaka var jag i en lada som ägs av min mans släktingar, fann mig en vägg bord och stolar och ett fönster.
Där fick det bli en dukning.
Basilika i de små burkarna och persilja i den stora tillsammans med snittblommor från Två Stolar.
De vita skålarna kommer från Olsen o Jensen och finns också på Två Stolar.

Ha en fin fredag
!
Kram
Sandra

12 maj 2016

MAGISK MILJÖ

I söndags var jag uppe i en övergiven industrilokal och byggde och fotade några stilleben för min portfolio.
Det var verkligen helt magiskt att få vara där inne, inspirationen flödade och ljuset.

Sakerna som finns med på bilderna kommer från mitt hem och det är något som är viktigt för mig.
Jag vill omge mig av saker som är unika. återanvända och helst inte massproducerade.
Visst gör jag undantag men försöker så långt det går att köpa saker på second hand eller loppis och ekologiskt.

Bordet har min vän Caroline Ek designat och tillverkas i Anderstorp.
Kruset är gammalt och är köpt av min vän Marie med butiken Vita Ranunkler

Kram
Sandra

11 maj 2016

HJO

De varma sköna dagarna fortsätter och njuter så gott jag kan, har tyvärr drabbats av rejäl allergi och känner mig väldigt utslagen.
Håller tummarna att det snart släpper.
Helgen som passerade spenderade jag fredagen och lördagen i det fantastiska Hjo där vi hade vår årliga loppis hos Marie Vita Ranunkler.
Loppisen gick kanon och vädret var ju helt magiskt.
På fredagen åkte jag upp så jag var uppe hos Marie vid lunch så vi åt gott sedan gick vi en promenad.
Började med de fantastiska träden vid kyrkan som stod i full blom.


Små pittoreska gator med mysiga små trähus.

Mitt ut med en å låg detta lusthus

Vättern så långt ögat kan se.

Hav av vitsippor så man var ju tvungen att bara sätta sig mitt bland dem.

Glassen på det här stället var så ljuvligt god, hemmagjord med ekologiska ingredienser.


Och så klart ett besök i Maries egna butik Vita Ranunkler som ligger mitt inne vid torget.
Fröjd för ögat.

Ha ni aldrig varit i Hjo tycker jag definitivt ni ska åka dit.

Kram
Sandra