11 februari 2016

VINTER PANORAMA

Vet att de flesta drömmer om att våren ska komma, men jag önskar att det vore vinter ett tag till
precis som det var för två veckor sedan.
Vackert var det i alla fall och kameran var framme i högsta hugg.


Kram
Sandra

10 februari 2016

ÄNNU FLER

Det blir många bilder med tulpaner , men det är så roligt att fotografera blommor.

Kram
Sandra
 

9 februari 2016

AVOKADOTRÄD I KÖKET

Mera kök bjuder jag på idag.


Trädet är från en avokado kärna som jag planterade förra våren.
Roligt att den har överlevt.

Kram
Sandra
 

7 februari 2016

GOD KVÄLL !

Hoppas ni har haft en skön helg, trots regn.
Här hemma har det varit sjukstuga med feber och hosta,
så vi har hållit oss inomhus.

Passade på att fota tulpaner innan de försvinner ner i soptunnan och solen tittade
fram i några minuter.



God Kväll
Sandra


5 februari 2016

EN ENKEL TULIPAN

Härligt när solen visar sig, sinnet blir lättare.

Önskar Er en Fin Fredag
!
Kram
Sandra

4 februari 2016

INSLAG AV RETRO

Vårt hus var från början när det byggdes 1946 ett två lägenhetshus, som sedan 1980 gjordes om till ett en familjs hus.
Vi har därmed en hall på övervåningen som egentligen inte fyller någon direkt funktion, det finns en tanke att öppna upp och ta bort ett rum så att man kan få ett allrum när man kommer upp.
Dock behöver vi alla rum på övervåningen så det får stanna att bara vara en tanke.
Men det är alltid kul att fantisera.
Det är ca 3 år sedan jag målade golv och vägg och skåp mörkgrått och det är jag så himla nöjd med, har haft tankar på att måla resten av panelen mörkgrå också.
Kulören på väggen heter Svartpeppar från Juton.
Golv och skåp är målat med Ottossons linoljefärg Mörkgrå.
Mattan är en gammal rya.


Min grundstil är lantlig men jag gillar att blanda in inslag av retro.
Lampan är från Ikea och den kommer från mina svärföräldrar.
Här uppe tänkte jag har en kaktus arme, ska hitta en stor typ high Chaparall som ska stå längst bak.

Kram
Sandra

3 februari 2016

BADRUM

G
Det var ett tag sedan jag visade denna del av vårt badrum, det har egentligen inte hänt speciellt mycket 
mest småplock som har tillkommit eller flyttats bort.


Grenar och skott från Dr. Westerlund pryder delar av hemmet.

Ha en fin dag
!
Sandra

2 februari 2016

LJUVLIGA KAKTUS

Det har skett några små förändringar här hemma, dock utan att köpa något nytt utan bara flytta runt det som redan finns i huset.
Bland annat har kaktusen som köptes på Ikea för två år sedan fått komma upp från källarförvaringen.
Tyckte den passade fint i urnan i köket.

Det som jag är sugen på, men det kommer inte att ske riktigt än är att byta golvet i vår groventré.
Har tröttnat på det för längesedan, så det ska bort.

Vi hänger inte våra kläder här utan de förvaras i källaren, har haft alla ytterplagg här upp en gång i tiden men det blev bara katastrof.
 

Så kul att se att kaktusen växer, den var på väg att dö förra våren men hittade tillbaka.

Ta hand om Er
!
Kram
Sandra

1 februari 2016

GRÖNT ÄR I ALLA FALL SKÖNT..

Idag är en av de dagar man önskar man kunde stryka från almanackan, tror inte en sak har gått rätt idag.
 
 
 
 
Vet inte vad jag ska skriva heller mer än att grönt är väl alltid skönt.

Kram
Sandra

31 januari 2016

WINTER

Fin kväll till Er
!
Sandra

28 januari 2016

STILLEBEN

 
Med dessa bilder önskar jag
Er
En fin fredag
!
Sandra


ÄLSKAR VINTER NÄR DET ÄR VINTER..

För en vecka sedan var det så underbart vackert man njöt verkligen av det vackra med vintern.
Tyvärr tog det vackra slut igår och istället för snö har det regnat hela dagen.
Trist, helt enkelt....
Så idag bjuder jag på tillbaka blick på förra veckan.
 
 
 
 
Magiskt vackert som vår natur kan skapa.

Kram
Sandra

27 januari 2016

ÄNDRING PÅGÅR

Det råder ett allmänt kaos i vardagsrummet, för i helgen började jag möblera om kände för att få in träslaget teak.
Jag har både en skänk, skinnfåtöljer, lampa plus några smådetaljer just i detta material.
Skänken och fåtöljerna har stått i källaren men har egentligen tyckt att de har varit alldeles för snygga för att hållas gömda
 i grottan.
Dock har inte allt kommit på plats än så ni får en liten preview.
De gröna växterna tar mer och mer plats här hemma och mer vill jag ha.
 
 

Kaktusen is still going strong och tillför det lilla extra.
Loppisfyndad bricka,glasskål och kristallljusstake, saltlyktorna har något år på nacken köpt hos Danielle Wittes butik
och ger ett fantastiskt sken.

Kram
Sandra


26 januari 2016

VÄNDER PÅ OSS

Från gårdagens bild har jag nu vänt mig om och denna vyn har jag visat många många gånger, dock har det hänt en liten förändring.
En monstera har jag placerat på det gamla bordet i en gammal zinktunna och bredvid ligger några inredningsböcker.
Bakom de gamla dörrarna gömmer sig städskrubb och skafferi.
Spegeln är placerad för att få in mer ljus från fönstret som sitter mitt emot.
Tanken var att någon dag sätta in en kamin här, om det blir verklighet eller bara dröm det får framtiden utvisa.
 
KRAM
SANDRA

 


25 januari 2016

RUNDVANDRING I KÖKET

Grr precis skrivit en lång text och inlägget försvann...
Kör vi igen.
Vi gör en rundvandring i köket, visade köpmansdisken förra gången och för någon vecka sidan våra
öppna hyllor.
Idag blir det köksön som helt perfekt, gjord av min vän Anna Truelsen s morfar.
Den har sett ut lite olika i färg och skiva, men nu är jag nöjd.
Målat i mörkgrått och en rostfri plåtskiva ovan, det rostfria går igen på diskmaskinen och fläktkåpan och en
dag ska även spisen bytas ut.
Skåpet som  är gammalt är också målat i mörkgrått och rymmer massa glas och koppar.
Stolarna är från en gammal industrilokal och jag har samlat på mig en massa olika korgar som får upp den varma nyansen i köket.

Ta hand om Er!
Sandra

21 januari 2016

VI TAR DEN I KÖKET OCKSÅ

Eftersom jag har visat våra andra två köpmansdiskar så får jag väl visa den tredje med.
Den är från 1800 -talet och väger runt 200 kg och det är inget man flyttar själv, det var inte lätt att få in den i huset överhuvudtaget ack den som ge sig.
Själva disken höll knappt ihop när vi köpte den och fick hjälp av en antikhandlare att fixa i ordningen den.
Lådorna innehåller verkligen  allt möjligt som både behövs och inte behövs i ett kök.
 
Hyllorna är gamla golvplank och konsolerna är köpta på en byggåtervinning och har suttit under handfat. 
 
En monstera i varje hörn.
Gamla vackra glasburkar kan man använda till mycket, men nu efter julen så får de stå rakt upp och ner och bara vara enkla.

Kram
Sandra

20 januari 2016

KAFFE OCH TE BÄNKEN I KÖKET

Onsdag kväll, något seg efter att ha lagt barnen man råkar också somna till en stund.
Har nu en kopp te jämte mig och en bit choklad för att göra det sista innan det är dags att gå till sängs.

Det har gått några år sedan vi gjorde vår köksrenovering och sedan dess har det skett några små förändringar som jag inte var helt nöjd med från början.
Bland annat så målade jag denna svarta blackboard väggen för 2 år sedan och känner att den ger extra kontrast, på den här väggen ska även en rund spegel sitta men den har inte kommit upp efter jul.
De öppna hyllorna är gjorda av samma gamla golvplank som vi la golvet med och trälådorna fungerar som förvaring för kryddor, handdukar, teer m.m.
På bänken är vår kaffe och te bänk.
 
Vår vattenkokare ( vilken används hela tiden i detta hem ) la av precis innan jul så det var perfekt att önska sig en i julkapp
Gillar att det är ett retrostuk på den.
 
När jag fyllde år bland de sista dagarna i december hade jag önskat mig dessa koppar från Design House.
Har alltid varit förtjust i Elsa Beskovs böcker och ritningar.
Favoriten är Farbror Blå.

Kram
Sandra

19 januari 2016

KÖPMANSDISK - PERFEKT FÖRVARING

Vi har ett någorlunda stort badrum på övervåningen, vilket är det badrum som används mest, det finns ett till på nedervåningen också men det här uppe finns alla saker.
För några år sedan hittade jag en liten nätt köpmanssdisk som inte väger så mycket, den passade helt perfekt där inne.
När dottern föddes så fick det bli ett skötbord, men för ett tag sedan plockades alla sådana detaljer bort och nu är det åter plats att samla massa krims krams på den.
När det inte är så här städat brukar det ligga högar med kläder där.
 
 
 
Kram
Sandra

18 januari 2016

GRÖN LUFT

Då startar vi en ny vecka och det är en hel del att fixa med.
Huset är städat någorlunda i alla fall och nu har allt som tillhör julen försvunnit upp på vinden, i alla fall det som fanns inomhus.
Det känns skönt att få plocka bort och nu är det mindre saker som gäller, skönt med luft.
De gröna växterna som jag plocka ner till källaren före jul har nu fått komma upp och jag gillar verkligen dessa gröna de ger liv i hemmet.
 
Kvistar är enkelt att plocka in och ger en extra kick.

Kram
Sandra

14 januari 2016

VINTER

Det är verkligen en vacker vinter som är här just nu och solen tittade fram och allt gnistrade och glimmade.
 
 
 
 
 
Kram
Sandra