17 december 2015

EN GRAN I VARJE HÖRN

Idag blev det jullov för mig och imorgon barnen, det ska bli skönt och välbehövligt.
Helgen ska vi försöka komma ikapp oss med den stora tvätthögen som råder i källaren annars blir det nog baka någon kaka och göra julgodis.
 
Ta hand om er och njut
!
Sandra

16 december 2015

LÄNGTAR EFTER ATT BARA VARA

Nu känner jag verkligen bara för att sätta mig i en gosig stol med en kopp kaffe och en tidning och inte göra någonting annat.
Ser verkligen framemot jullov och över att bara få vara.
Huset är färdigpyntat, det som är kvar är att göra lite julgodis och fixa de sista julklapparna.
 
 
 
Kram
Sandra

15 december 2015

LITE VITT

I går natt kom det allt lite snö och det behövs egentligen inte mycket för att det ska bli ljusare, dock önskar man för speciellt barnen men så klart en själv att det ska komma en massa.
Dock känns det som det blir endast en dröm.
 
Äntligen lyser det på vår baksida framför glasverandan.
De traditionella grankransarna har kommit upp på veranda dörrarna och inne på glasverandan råder det även där jul, det visar jag en annan dag.
 
Det behövs inte mycket för att göra jul.
 
 
Tall är väldigt vackert..

Kram
Sandra

8 december 2015

JUL PÅ GLASVERANDAN

På glasverandan.
Vänligt enkelt julpynt men ändå effektfullt.

 
Behöver inte alltid klä in hela kransen utan behålla halmen.
 

 
 
Kram
Sandra

7 december 2015

EN STUND

God Kväll i stugorna.
Äntligen har blåsten lagt sig här i Småland och solen tittade fram.
Passade på att fota en hörna i vardagsrummet.
Ibland får man stanna upp och njuta en stund.
 
 
Kram
Sandra

6 december 2015

ANDRA ADVENT

Vad kan man säga att det är bäcksvart ute hela dagen och en total omöjlightet att fota, i alla fall med de kunskaper jag besitter.

Igår bakade vi pepparkakor som pryder den gamla plåtburken så fint.
Köpte även hem två flaskor glögg som jag inte har provat innan, så myset finns här inne men definitivt inte utomhus.
 
Ha en fortsatt andra advent
!
KRam
Sandra

4 december 2015

EN KVIST

Det blåser så det står härliga till, av all denna blåst faller det en massa från gran och tall.
Tog in en grankvist med en kotte kvar och satte i ett gammalt provglas.
Bara denna lilla kvist pryder vår svarta hörna i vardagsrummet.
 
Önskar er en fin fredagskväll
!
Kram
Sandra

2 december 2015

DET RÅDER JUL I VÅRT HUS...

Tallar,granar, enar och hyacinter har fått komma in till vårt hem.
Jag känner att det råder full julstämning, dock har det inte blivit någon glögg och julmusik än får bli till helgen.
 
 
Även det traditionella änglaspelet har hittat ner från vinden.
 
Kottar av gjutjärn, som brukar hänga på ett gökur.
 
KRAM
SANDRA

1 december 2015

JUL FÖR HELA SLANTEN

Nu kör vi jul för hela slanten.
Kransar är något som förhöjer hela stämningen, gjort denna av mjuken.
 
Favoritljusstakarna staplade jag, satt lite häftmassa emellan så att de inte trillar.

Kram
Sandra


30 november 2015

GRAN HAR FLYTTAT IN

Som alltid så inreder jag till jul med det som naturen har att erbjuda och i år mer än någonsin.
Då vår budget är väldigt tajt så får man vara kreativ och hitta olika material att använda.
Många smågranar blir det allt och kransar har jag gjort från en enbuske.

Många tända ljus fungerar såklart alltid.


Kram
Sandra

29 november 2015

FÖRSTA ADVENT

Då var det första advent och jag kan ärligt säga att det var det första året på väldigt länge där jag
fick upp stjärnor och ljusstakar dagen innan.
Detta har dock berott på att vi haft oturen att bli smittade av olika sjukdomar hela tiden.
 
 
Adventsljusstaken i år var en väldigt enkel variant.
Ett gammalt tråg, fyra ljus, olika nötter,stjärnanis och kanel.
 
ÖNSKAR EN RIKTIGT FIN
1
ADVENT
!
KRAM
SANDRA

24 november 2015

NY KÖKSKRAN

Vi renoverade vårt kök för några år sedan och det var verkligen en påfrestande renovering som tog väldigt lång tid, dock gjorde vi till 99 % allting själva och utan lån.
Vissa saker som diskmaskin, spis och kran bytte vi inte ut, utan behöll det vi hade innan det fungerade.
Vi har sedan renovering bytt ut diskmaskinen för den gick sönder och nu i veckan var det kökskranens tur.
 
Den nya kranen kommer ifrån Grohe och är en sådan som jag har velat ha i många år.
Storköks känslan.
Här kommer du till deras kökskranar
 
 
 
Den har två stycken vattenlägen, vanlig stråle och så denna.
 
Koppla av den och det går enkelt att skölja av hon.

Jag är extremt nöjd med vårt val.
Kolla gärna in hos Grohe de har en massa snygga kranar och duschsystem.

KRam
Sandra

22 november 2015

JA DU...

Snön lyser med sin frånvaro men härligt kallt är det, dock i kallaste lagret för mina stackars fingrar när
jag fotade dessa skönheter Ben och Rambo.
 
 
Det är mycket jultankar i huvudet just nu och i veckan ska jag börja pynta inför advent.
Vill ni se hur det har sett ut hos oss andra jular kolla in mitt
instagram @vintagehouse

Kram
Sandra

17 november 2015

EN VÄGG MED BILDER

Hej där,
Oj oj vilka gråa dagar det är och det är inte lätt att fotografera något utan att dra fram ett stativ.
Dock gjorde jag exakt tvärtom idag det fick stå kvar i hörnan och jag höjde ISO på kameran istället, dock innebär det en hel del mer brus i bilderna och skaknings oskärpa på grund av längre slutartid.
Men jag ville bara testa lite, hade egentligen ingen inspiration att fota något härhemma men jag har fått upp några bilder
på min vägg i lekrummet så det fick bli det.
Tanken med denna vägg är att sätta upp bilder som jag inspireras av och på barnen, för de tycker det är roligt när de få se sig själva på väggen.
 
 
Ta hand om Er
!
Kram
Sandra

16 november 2015

TRILLEVALLE I ÅRE


För några år sedan gjorde Anna Truelsen ett reportage från vårt badrum och vi har sedan den dagen varit vänner
och hon har blivit en av mina närmaste.
En vän som man kan tala med allt och finns alltid vid ens sida.
Vi är båda födda samma år, men våra liv ser helt annorlunda.
Hon startade sitt familjeliv mycket tidigare än jag och det skiljer många år mellan våra barn.
Vi har länge tänkt att det vore kul att göra någon resa tillsammans och nu har vi äntligen lyckats kombinera en resa
som alla gillar.
Det blir en skidsemester till
Trillevallen
i Åre.
Det är det längsta jag har tagit mig i detta avlånga land och ser verkligen framemot några dagar
med fjälluft.

All Pictures are taken by
Mats Lind

Kram
Sandra