22 september 2014

SVÄRMORSTUNGA

Idag blir det en närbild på skåpet i hallen uppe, här finns de få böcker som jag äger och en del av alla de miljoner tidningar jag äger.
Vill läsa mer men det är något som alltid blir bortprioriterat.
Efter många års frånvaro och med en tanke om att en sådan växt kommer inte in hos oss igen, står det nu en svärsmorstunga på skåpet.

KRam
Sandra

21 september 2014

SKÖNA KOMBON

Vilken skön dock regnig höstdag vi har men det gör inget för jag vill bara vara inne och ta det lugnt idag ändå.
Gårdagens loppis blev en succé och jag fick det mesta sålt, så ett STORT TACK till er alla som kom och besökte oss.

Idag bjuder jag på några stilleben i sovrummet
Små trä askar ihop med gamla urnor blir en toppen kombination och pricken över i:et blir snäckhalsbandet, björnen och aloe vera.
 
Glas är så vackert och för att förhöja det hela plocka in Hallonblad som står sig länge inomhus.

Skön Söndag På Er!
Kram
Sandra

19 september 2014

DEN DRÖJER SIG KVAR....

Det är verkligen underbart att sommaren hittade tillbaka efter att vi fick en höstchock i augusti och glasverandaN och altanen har vi använt ordentligt nu i september istället.
 
 
Bananplanta köpte jag i våras och den har trivts på verandan.
 
Fixade några kuddar att ha på vår bänk ute på altanen, de är gjorda av gamla linnepåsar från försvaret.
Kommer att ha med några att sälja på Loppisen imorgon.

Missa inte
Norra Björke Trollhättan
11-14
Mer info
HÄR

Ha en skön helg, så syns vi på söndag !
KRam
Sandra

18 september 2014

BARNRUM

TORSDAG
och dags för ett nytt tema hos
 FABRIKEN.
Idag är det Barnrum som det handlar om.
Vi har 3 st barn och de har varsitt rum på ovanvåningen, men inget av dem är speciellt i ordning.
Så istället visar jag allrummet som finns på nedreplan, från början gjorde vi detta rum som ett pysselrum till mig.
Där jag kunde sitta och sy, måla osv. sedan kom barnen och så mycket pysslande blev det inte och rummet utnyttjades inte.
Har haft som arbetsrum ett tag men sen Elora kom och jag blev tokig på alla leksaker som fanns överallt kom jag äntligen på varför inte göra ett allrum.
Idag finns leksaker, en myshörna, en blogghörna, förvaring och jag gör även yoga har inne på morgonen.
Det är äntligen ett rum som flödar av positiva energier.

 
Myshörnan är det senaste tillskottet och det är meningen att madrasserna och kuddarna som jag har ute på altanen får flytta in hit under vinterhalvåret.
 
 
Favoritböckerna hos lilltjejen.
 
Hittade en 70 tals barnvagn i superskick och fick Flashback till jag själv var liten och hade en liknande.
 
Lilla bordet är perfekt att sitta och måla vid.

Skulle man sedan få gäster så finns möjligheten av sova här inne , madrasser ligger ju redan på golvet.

KRam
Sandra

17 september 2014

HALL

Vi har en liten hall uppe som är mest en passage vidare till de olika rummen, jag hade gärna velat att vi skulle öppna upp
till nock och tagit bort ett rum.
Vem vet kanske det kommer att ske någon gång men så länge barnen är små och har var sitt rum som nu fallet är så får det vara som det är.
När vi flyttade in var jag i en väldigt romantisk och shabby chicig period i mitt liv, så bröstpanel åkte upp och ovanför en rosa vit randig tapet.
Den här tapeten drev mig länge till vansinne och det var nog bara för två år sedan som jag målade om till mörkgrått, Svartpeppar heter nyansen.
Golvet var innan vitt men målades med Ottossons linoljefärg nyans mörkgrått, samma som skåpet men har brutit färgen med lite ljusgrå.
 
Rottingstolen är provisorisk tills jag hittar en fåtölj som jag gillar.

Vi syns imorgon igen!
Kram
Sandra

16 september 2014

ATT KOMMA HEM


När jag stiger in i vårt hus får jag en känsla att jag äntligen har hittat hem, jag känner en ro och en tillfredsställelse.
Känns kanske hur töntigt som helst men jag är hemmakär och känslan är väldigt viktig för mig.
Visst som jag har berättat innan så flyttade vi  inte in i ett hus med en själ utan ett fyrkantigt skal,  själen har vi nu skapat med små medel och mycket blod svett och tårat.
Visst finns det potential att göra mycket mer, men nu stannar vi upp och njuter av hösten och julen . 
 
Det finns egentligen bara ett rum som behöver en make over och det finns bakom den svarta dörren.
Rummet består av kakel från 70 talet som går i lila med vita solar på, en duschkabin som är  sunkig och enda anledningen att vi får använda duschen.
Brunt tak och fönster, provisoriskt handfat osv...
det enda snygga i hela rummet
är dörren.
Vi har under många år sagt att vi måste ta tag i detta badrum men det har blivit bortprioriterat.
Få se om det blir verklighet nu i januari, det enda som kan sätta stopp är pengar.

Njut!
KRam
Sandra
 

15 september 2014

FIOLFIKUS

Sitter här i min ensamhet, att man kan njuta så av att det är tyst.
Håller på att skola in Elora, de andra två var väldigt lätta att skola in men inte den här madamen och lättare blir det inte att hon var sjuk hela förra veckan.
Det positiva är att vi har ingen brådska så det får ta den tid det tar

Jag tycker om grönt och tycker att det tillför så mycket i inredningen, dessa två fiolfikusar blev jag så glad över när jag hittade dem och de passar perfekt i matrummet.
 
 
 
Igår blev Sverige rött igen det skrämmande är dock alla röster som SD fick.

Ha det så gott!
KRam
Sandra

14 september 2014

DREAMCATCHER

Min yogainstruktör är sambo med en kanadensisk indian, som bor här i Sverige och har jobbat många år på High Chaparall.
Jag har alltid varit intresserad av deras kultur och tyckt att deras dräkter och bonader är helt fantastiska.
Jag frågade om inte Ken som han heter, kunde göra en drömfångare till oss.
Nu hänger den så vackert i vårt sovrum och är väldigt tacksam över den.
 
De har tillsammans företaget
Prairie Buffalo Designs
A touch of Tradition
By
Ken and Malin Roulette.

E maila gärna mig
sandra.evy@iname.com
om ni är intresserade av egen drömfångare.

Kram och skön söndag till Er!
sandra

13 september 2014

PLANTERA I GLASBURK

Vackert att plantera i glasburk.
 
Nu är garaget städat och nu kan vi köra in en av bilarna.

Go LördagKväll På Er!
Kram
Sandra

12 september 2014

TGI

TGI
Alltid lika härligt med fredag och en helg som står för dörren.
Tanken är att vi ska rensa vårt garage som man knappt kommer in i, jag har värsta rensa hysterien och det känns så skönt att få ordning här hemma och att man hittar det man letar efter.

Snart är det dags att stänga igen glasverandan för denna gången, men så länge solen skiner gott få det vänta en stund till.
På vinterhalvåret är verandan en ren förvaringsplats.
 
Ta hand om Er och Njut av denna fredag!
Kram
Sandra

11 september 2014

LJUS I VÅRT HUS

LJUS I VÅRT HUS
är torsdagens tema hos Fabriken.
Jag gillar ljuskällor och tycker det tillför mycket till inredningen, det är speciellt roligt att hitta gamla läckra lampor som ingen annan har eller att göra en lampa av något som man inte var tänkt till det från början.

I våras var jag på en föreningsloppis och såg en kvinna komma med en lampa som var så otroligt j...vla snygg, ursäkta mitt språk.
Min första tanke var VARFÖR VARFÖR gick jag inte till lampavdelningen först......
Jag följde lampan med blicken och inser att kvinnan som köpt lampan känner jag igen, hon har en loppisbutik i byn.
Jag går med bestämda steg fram till henne och frågar om hon möjligtvis tänkt sälja lampan vidare.
Tala om besvikelse när hon berättar att hon tänkte behålla den för eget bruk.
Men skam den som ger sig, när jag nästa gång var inne i hennes butik frågade jag lite försiktigt  om hon har ångrat sig ang. lampan . Men icke sa nicke hon sa dock att jag skulle titta in efter semestern.
Till min stora glädje hade hon bestämt sig för att sälja den och den passsar perfekt in i vardagsrummet.
Tänk var en lampa kan göra...



Så ut och leta efter coola lampor på loppisat och second hand.
 
Kram
Sandra

10 september 2014

PERFEKTA JUICEPRESSEN NU I FÖRKYLNINGSTIDER

Det är verkligen värsta förkylningtider just nu och jag känner mig återställd från min som flög på mig i förra veckan.
Jag laddade mig full med massa c-vitaminer, D vitaminer, färsk ingefära, massa vatten och vitlök.

Då kom juicepressen som jag fyndade för många år sedan, som har åkt in och ut i skåpen under denna tid väl till användning.
Jag är väldigt tacksam att jag aldrig skänkte eller sålde den, för jag har alltid gillat den och den pressar juicen super.
 
Ha en skön onsdag så syns vi imorgon igen!
Kram
Sandra

9 september 2014

MAN FÅR GÖRA DET BÄSTA..


Vi köpte vårt hus för 10 år sedan, vi hade letat hus ett tag och drömmen var ett kråkslott på landet.
När jag var liten och åkte med familjen till Svenljunga där våra släktingar bor fanns det ett hus som jag alltid drömde om, ett riktigt kråkslott.
Huset står kvar och jag drömmer fortfarande men något kråkslott eller hus på landet blev det inte för 10 år sedan, det blev en fyrkantig låda från 1946 mitt inne i samhället.
Visst kan jag bli så avundsjuk på alla som har köpt sitt drömhus, med gamla stora fönster, trägolv, balkar m.m.
Patricervillor, viktorianska hus ja gud vet allt som man ibland önska man bodde i.
Men vill jag flytta, nej faktiskt inte kanske när barnen har blivit stora.
Har inte lust att åta mig ett stort renoveringsobjekt nu när barnen är små och vi som äntligen har kommit i ordning.
Huset har stor potential och det är egentligen framsidan och trädgården som är ren katastrof, men den finns en plan för detta och det är bla. en stor veranda och vem vet någon dag kanske den står där.

I våras fixade vi till vår altan och vi har byggt en ny trappa som blev så bra och lyfte hela altanen.
 
 
Vi behandlade även vårt altangolv, vi valde att använda
Tjärolja och linoljefärg nyans Bensvart från Ottossons Färgmakeri
Jag blandade ihop dessa tills jag fick en nyans som kändes bra.

Kram
Sandra

8 september 2014

GOLVET ÄR KLART

Måndag är här igen och idag är det verkligen höst ute och hemma finns två snoriga och hostiga barn.
Golvet i ena delen av vardagsrummet var ett projekt som vi skulle fixa innan semestern och vi fick till det.
Skönt att ha samma nyans på golvet i båda delarna av vardagsrummet.
Hur vi gjorde kan du se HÄR
Det lilla bordet fyndade jag hos Ladan i Byn utanför Ljungby i somras och den svarta urnan är också ett loppisfynd.
 
Kram
Sandra

7 september 2014

EN STUND TILL

En härlig söndag har vi framför oss med strålande sol och varmt i luften, så skönt att få njuta av solens stålar.
Det är också gott att kunna använda glasverandan en stund till innan det är dags att stänga där ute.
 
Önskar er en härlig söndag!
Kram
sandra

6 september 2014

TV SKÅP

Det blir en lugn lördag här i Småland idag alla går runt och små snörvlar och hostar, lite tv häng blir det nog allt.
Tv är gömd bakom dessa svart dörrar och i den gamla skänken har vi dvd, filmer osv..
Den gamla urnan uppe på skåpet är en klar favorit hos mig.
 
 
På skänken ligger några böcker som ett stilleben, alltid roligt att visa de böcker man har.

Ha en Go Lördag!
KRam
Sandra

5 september 2014

LOPPIS DE LUX lördagen den 20 sept

Jag kommer att stå med och sälja på denna loppis plus som anordnas av Carina Olander.

Kram
Sandra
 

VÅRA NYA UTEMÖBLER

Härligt med fredag och hoppas den blir lika fin som dagarna har varit i denna soliga vecka.

I våras fixade vi i ordning vår altan på baksidan, målade staket vitt och tjärade in golvet ( gör ett inlägg om det senare ).
På altanen har det bara stått en enkel utemöbel grupp och varje år har vi fått dra fram fler bord och stolar.
Men i år behöver vi inte det äntligen har vi fått ett långt och härligt bord.
Vi beställde rejäla plank från en lokal såg sedan har mannen min byggt det och även ena bänken.
Den andra bänken är en gammal kyrkbänk som innan stod inne vid matsalsbordet, men nu fick komma ut.

Vi har behandlat bordet med järnvitriol, kopparvitriol och silverbets.
Jag har följt ett gammalt recept från Dalarna.
1/2 kg järnvitriol, 30 g kopparvitriol och 1/2 påse silverbets, typ Herdins, löses i 7-10 liter varmt vatten.
Tillsätt gärna lite såpa eller diskmedel för att få en bättre inträngning.
Åtgången av denna färdiga lösning är mindre än en halv liter ohyvlat trä.
Järnvitriollösningen ger inget skydd mot fuktrörelse.
Så nästa vår ska vi behandla in det.
Eftersom vi inte har lagt ett skydd på det just nu så är det väldigt känsligt så vi har använt ett vaxduk när vi har ätit.
 
 
 
I källaren har jag ett gäng med gamla linnepåsar från försvaret som jag la innekuddar i och la på bänken.

Önskar Er alla en Skön Fredag!
KRam
Sandra

4 september 2014

FAVORITHÖRN

FAVORITHÖRN
är torsdagens tema hos
FABRIKEN.
Det finns flera hörn i huset som jag gillar, i soffan ute på glasverandan, ute på altanen med våra platsbyggda soffor, uppe i hallen.
Men det jag ändå känner en speciell känsla för är detta hörn som finns i vårt kök, ett hörn som egentligen inte har någon funktion alls.
Tanken är väl att sätta in en kamin någon gång, men tills det händer ( om det någonsin händer) så får det vara ett hörn för ögat och rumpan.
Att det blev en fåtölj här var att jag tröttade på att bara ha en skön sittplats inne i vardagsrummet och höll på att bli tokig av ljudet från tv.
Så ner i källaren plocka upp fåtöljen som bara stod i vägen på med ett fårskinn och vips så blev det en skön sittplats, ut i garaget och ta in pallen som fyndades på loppis för ett bra tag sedan och nu fanns det något att ställa koppen på.
Ljusslinga är från Granit
Stjärna är från Mio, har dock några år på nacken.
Ljusstaken är en gammal lampfot som jag spraylackat svart.
Klinker från Marrakech Design
Kopp från Höganäs Bruk
 
 
 
Solen lyser och snoret rinner, så det blir en lugn dag..

Kram
Sandra

3 september 2014

EN SALIG BLANDNING

I ena vardagsrumsfönstret har jag skapat ett stilleben av loppisfynd som går i bruna toner.
Lite udda näst in till fula men ändå läckra för inga pengar alls.
Makramelampan är en favorit och den hittade jag för några få kronor på en loppis för några år sedan.
 
Ljusstakarna är gamla stolpar som jag har tagit bort viss del av färgen, de är säkert från 1800 talet.
Sedan har du lampor från 60-70 talet och vaser från samma epok.
En skön mix tycker jag.

Solen skiner idag med och det har varit härligt varmt och gott!
Njuter trots en rackans förkylning som har flugit på mig.

KRam
Sandra

2 september 2014

SKÖNT ATT ANVÄNDA GLASVERANDAN

Så härligt med sol och värme igen och man kan använda vår glasveranda annars är den  fuktig och kall.
 
 
Önskar er en skön sensommar dag !
Kram
Sandra

1 september 2014

SVARTA DÖRRAR

Vårt projekt som vi höll på med hela våren var vår altan på baksidan, den fanns där men behövde en ordentlig uppfräschning.
Bland annat så målade jag våra gamla verandadörrar svarta med Ottossonlinoljefärg nyans Bensvart, de var innan vita.
Jag kände direkt att det blev som jag hade tänkt mig ( alltid roligt när man lyckas med det ) nu känns det verkligen som de syns och inte smälter in med resten.
 
 
Idag skiner solen så nu blir det ut och njuta av dess strålar.

Ha det så gott!
Kram
Sandra