19 oktober 2014

DIY: URNA


Gamla urnor är väldigt populärt och men ibland kan prislappen vara lite mycket för en arbetslös 3 barns mamma.
Dock tycker jag de är väldigt fina och ibland kan man fynda en kruka på secondhand men oftast stämmer de inte överens med ens egna önskemål.
 
Då kommer en sprayburk alltid bra till hands.
Jag har använt mig av mattsvart nyans.
 
Att det rinner lite tycker jag inte gör något.
Enkelt, snabb och för en billig penning.

Skön Söndag !

Kram
Sandra

17 oktober 2014

INSPIRATIONSFREDAG

Då var det fredag igen och dags för ny inspiration.
Idag har jag valt Marlene Birgers hem eller rättare sagt flera hem.
Jag tycker att hon har en helt egen stil och jag finner kombinationerna som hon  gör helt fascinerande.
Inslagen från Afrika är absolut en favorit och jag har själv haft lite av det innan så det är kul att man har sparat en del och kan plocka fram.
 
 
 
 
 
 
Hennes hem i London är bland annat med i nya nr av Elle Deceoration och har även startat
en homecollection.

Ha en skön fredag!
Kram
Sandra

16 oktober 2014

EN BRA GRUND

Det har gått några år sedan vårt kök genomgick den värsta tänkbara renoveringen och den finns dokumenterad här på bloggen och den har blivit omnämnd många gånger.
Visst är det svårt när man står där och ska ta alla beslut inför det kommande projektet, vad ska väljas, hur går man tillväga och den ekonomiska biten.
Jag hade alltid drömt om ett stort lantkök med en köpmansdisk, öppna hyllplan, plankgolv och råspontluckor och idag finns hela kittet.
Visst har jag tänkt att jag skulle vilja ha ett råare, modernare eller industriellt kök men på något sätt hamnar jag alltid tillbaka till den lantliga stilen och det är inte fy skam det.
Jag gillar den ju och jag är tacksam över att det är en fantastik grund med neutrala färger och material som går att förändra åt de flesta håll.
Mitt tips är att tänk på att det ska hålla, en neutral bas och därifrån sväva ut.
Ett annat tips är att låt renoveringen ta tid många beslut kan bli förhastade och man kan ångra sig i efterhand.
Vårt kök tog 2 år att renovera och det var många saker som inte blev som tänkt för att vi hade tid att funderar blir det här bra.
Kan säga att tålamod fick en helt ny mening i mitt liv.
 
 
 
Vi gillar vårt kök och det spenderas många många timmar här
Vill ni läsa om den smått hysteriska renoveringen
klicka på bilden i högerspalten där det står
Köksrenovering
så kommer alla inlägg upp som har med ämnet att göra.

Kram
Sandra

15 oktober 2014

LJUSBRICKA


Det blev idag som närbilderna kom, varför vänta...
På brickan har jag två st saltlycktor och resten är loppisfynd sedan det bästa från naturen
kastanjer.
 
 
Kram
Sandra

14 oktober 2014

STÄNDIG FÖRÄNDRING

En tanke slog mig när jag skriver detta inlägg, "jag undrar hur många gånger denna vy har visats här på bloggen".
Men det sker alltid en eller flera förändringar varje årstid och denna vinkel blir det på något sätt alltid.
Där förändringen sker som ni kanske har gissat är på bordet.
Tillbaka är mina gamla franska plåtar som tidigare satt på väggen till vänster om skåpet.
Eftersom bordet är så långt passar två brickor alldeles utmärkt och det är ljus på den ena och vackra stilleben på den andra.
Närbilder på den med ljus får ni en annan dag.
 
Kaktusar som är så heta har jag satt i gamla slitna terrakotta krukor, gammal träskål fylld med gamla bollar och rådjurshorn, en urna el. vas i stengods (tips..finns hur mycket som helst på second hand affärerna).
Hittade två st bjällror från en bjällerklang sele, de får ligga där tills det blir jul.

Följer era bordsdekorationer också årstiderna?
Ps: Jag har kommit på årets adventsljusstake Ds.

KRam
Sandra

13 oktober 2014

TILL SALU !!

TILL SALU
Ett litet gammalt bord
tror det är från 1800-talet.
Mått:
Längd 94,5 cm
Höjd: 73 cm
Bredd: 52 cm , utfällt 94 cm

800 kr
Endast Avhämting
Anderstorp Småland
maila
sandra.evy@iname.com
SÅLT
 
 
Liten låda
fattas en bit på skivan.
 
 
Rådjurshuvud
450 kr + frakt
eller avhämtning
SÅLT
 
Det vänstra 65 kr det högra 50 kr
+ frakt
eller avhämtning.
SÅLT

maila
sandra.evy@iname.com

Kram
Sandra

ENORM BASILIKA

I våras sådde jag två st krukor med basilikafrön och nu ett halvår senare är de större än någonsin.
De har stått på denna plast i köket hela tiden och de har nog gillat läget.
Ska bli intressant och se hur länge de håller sig.
 
 
Den största har även blommat.

Kram och fin start på veckan!
Kram
Sandra

12 oktober 2014

FRÖKNÄCKE

Söndagen är här och till frukost idag blev det bla. några fröknäcke.
Fruktansvärt gott och enkelt att göra dock tar det några timmar så inget man slänger ihop på morgonen.
 
 
 
Mitt favorit recept hittar du
HÄR

Kram
Sandra

10 oktober 2014

INSPIRATIONSFREDAG!

 
FRIDAY I´M IN LOVE....
Alltid lika skönt när det blir fredag och jag har en tanke att jag ska försöka att varje fredag ha bilder på det jag inspireras av här på bloggen.

FÖRST UT
är denna helt fantastiska tjej Paulina Arcklin.
Bosatt i Amsterdam som förresten är en stad som jag en dag måste besöka.
Hon har en förmåga att få till de mest läckra miljöer och fotografier och jag har valt några bilder från hennes hem.
Hon har en vit bas men inslag av natur och gammalt trä, en mix som är tidlös.

Har ni inte sett bilderna så scrolla ner och njut.
 
 
 
 
Du hittar henne
HÄR
och
HÄR
och
på Instagram
@paulinaarcklin

Ta hand om Er!
Kram
Sandra

 


 
 

 


9 oktober 2014

HÖSTAT TILL DET I FAVORITHÖRNET

Torsdag igen och vill bara krypa upp i min fåtölj med en varm kopp kaffe och en god bok eller tidning.
Inte göra någonting dag hade varit skönt.
Hörnan har ni sett förut dock höstat till den  med en kvist och gosig matta.
Pallen är mitt senaste fynd och tycker den är grymt läcker, få se vad den ska husera någonstans.
 
 
 
Ha en skön torsdag!
Kram
Sandra

8 oktober 2014

VACKRA TONER

Det är verkligen fascinerande hur man ändras efter årstiderna, när våren kommer ska det var krispigt och färgglatt och när hösten infaller vill man ha murrigt och lugna färger.

Några tomater har plockats in och förgyller ett vacket träfat.
Taklöken som jag tror de heter fick jag av en vän när hon åt lunch här i måndags.
Ljusstaken är ett billigt loppisfynd.
 
 
Är galen i tomater och älskar att steka dem i pannan med smör eller olja, vitlök och salt.
De blir så söta och goda..

Kram
Sandra

7 oktober 2014

PERFEKT DAG FÖR ETT BAD

Kallt och ruggigt är det ute idag och egentligen perfekt väder för att krypa ner i badkaret för att få upp värmen i kroppen.
Tyvärr hinner jag inte det nu men ikväll efter yogan skulle kunna fungera.

Vårt badrum renoverade för ca 9 år sedan och jag känner fortfarande att det står sig en perfekt grund med det svart, vita golvet, vitt kakel runt badkaret och pärlspont.
Lejontassbadkaret kommer från Svedbergs och är i plast, det var helvitt när vi köpte den men för 2år sedan ville jag ha lite mer tyngd och målade underdelen med svart plastfärg och fötterna med linolja.
 
 
Ljusstakarna har jag fått av min man och barn när jag fyllde år, pallen har jag köpt av min vän Carina Olander och brukar vara en slängklädernapall.
 
En utflykt med barnen blir det senare under dagen och jag hoppas att regnet håller sig borta.
 
Tack och Hej !
Kram
Sandra

6 oktober 2014

NY MARMORSKIVA

Då var det måndag igen och den har börjat alldeles perfekt, först var jag på zonterapi sedan hade jag en vän här på lunch.

Vårt vardagsrum är alltid under förändring ett fruktansvärt svår möblerat rum med stora fönster, just nu ser det ut så här och det senaste som gjorts härinne var att fåtöljerna från hallen uppe fick flytta ner för att få ett lugnare intryck,.
Det andra är att soffunderredet har fått en ny skiva, en gammal grå marmor. 
Det är perfekt att bordet har hjul för när fredagen kommer rullar vi iväg det , slänger ner alla fårskinn och kuddar på mattan och så ligger vi framför tv och ser på en film.
 
 
Levande ljus tillhör verkligen hösten och på bordet har jag en samling lampfötter i marmor som man har tagit bort sladden och använder istället som ljusstake.
Den i trä har jag fått av min mamma och den andra är ett loppisfynd.
 
En klassisk Höganäs mugg med te och mörkchoklad är perfekt för höstmyset.

Kram
Sandra

5 oktober 2014

FOKUS

Jag tycker det är roligt att fota och känner att jag har utvecklats en hel del sedan jag började blogga, dock ser jag det en hobby men vill ändå utvecklas.
Något som jag känner är en svaghet hos mig är att få fokus på rätt ställe, svårt att se om fokus blir där jag har tänkt mig.
Oftast är tiden ett dilemma, svårt att få tillfällen att kunna i lugn och ro bygga ut stilleben och sedan koncentrera mig.
Men roligt tycker jag att det är och det är det viktigaste.
 

Skön Söndagskväll
Får Ni
Ha
!
Kram
Sandra


3 oktober 2014

NATURALS

Yehaa it is FridaY!
och en go helg som stundar.
Inga måsten bara vara.
Jag gillar som sagt var naturliga toner i både inredning, kläder och accessoarer.
De flesta armband och halsband är fyndade på loppis.
 
 
ÖNSKAR ER EN GO FREDAG OCH EN SKÖN HELG!
KRAM
SANDRA

PS: Jag vill tacka för Era goa ord ni lämnar hos mig..DS